mandag den 3. marts 2014

På raceren i går - for første gang i år

Bakken til Hammeren Fyr er klaret
Her en fortsættelse af indlægget fra i lørdags. Jeg skrev jo, at jeg skulle på træningstur på raceren om søndagen, efter jeg havde klargjort den til sæsonen, med nye cykeldele fra Selandia Cykler, som har til huse i Odder.

Jeg kan kun sige, at det nye tandhjulsæt fungerede perfekt, da jeg udsatte cyklen for maximalt belastning, ved at tage en tur op til Hammeren Fyr. Egentlig var turen op ad den bakke kun tænkt som prøve på mig selv - om jeg nu kunne cykle helt op, men på den anden side, skulle materiellet også bestå sin prøve. Og cyklen bestod - samt, kunne jeg cykle hele vejen op til fyret, så vi bestod begge testen.


Hammeren Fyr

Fyrtårnet på Hammeren
Det var næsten værre at køre ned igen, da bakken har en masse huller i asfalten, så det gør bestemt ikke noget, hvis Bornholms Regionskommune lægger en ny vejbelægning på den vej, for det trænger den i høj grad til!

Hammeren Fyr er opført helt tilbage i 1872, og er, som det eneste fyr i Danmark, bygget på et grundfjeld. Når vejret er bedst, kan udsigten herfra, nydes helt over til Sverige i det 21 meter høje fyrtårn.

Fyrtårnets aktivitet blev nedlagt i 1990, og fungerer nærmest nu kun som et turistmål, men er bestemt en aktraktion i sig selv, og bliver derfor meget besøgt - og ikke mindst under Etape Bornholm, hvor der er sort af mennesker på toppen af Bornholm under det store stævne.

I 2011 fik de nuværende beboere på fyret tilladelse til, af farvandsvæsenet, at have lys i fyret. I dag fungerer fyret kun som et udsigtspunkt, som kan besøges gratis i hele sommerhalvåret.


Træningsturen fortsatte langs kysten
Her drejer jeg til højre, og fortsætter mod Hammershus

Efter jeg var kommet ned igen i Sandvig, fortsatte jeg over Hammershusvej og videre mod Slotslyngen. Vi er egentlig ret priviligeret her på Bornholm, da mange af de steder jeg cykler er kære ferieminder for de fleste danskere - for os er det dagligdags, uden vi altid tænker over det.

Men når jeg cykler lige nord for Hasle, og ser ud over det fantastiske vue, ud over Østersøen, så kommer tankerne om, hvor heldige vi egentligt er her på Bornholm.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar