onsdag den 12. marts 2014

Rønne havn, lidt nostalgi og forår

Povl Anker i modlys. det skib kan Bornholm ikke undvære
Jeg var lige en tur i Rønne i dag, så jeg benyttede lejligheden til at tage en tur rundt om havnen i anledning af det meget flotte forårsvejr.

I den sidste tid har der været problemer med hurtigfærgen "Villum Clausen", så færgen har måtte søge tilbage til Rønne, for at blive repareret. det har så betydet, at den gode gamle færge, "Povl Anker", har måttet overtage sejlladsen.


Povl Anker og Jens Kofoed

M/F Hammerodde i Rønne havn. Der gøres klar til Køge
Sejlturen med "Povl Anker" tager længere tid, men passagererne kommer dog frem, selv om ikke alle har været lige tilfredse med den ordning, da resultatet af forsinkelsen betyder, at den videre rejse fra Ystad må gennemgå en korrigering - som ikke altid er lige let for alle.

Når det så er sagt, har "Povl Anker" mange gange været det eneste trofaste forbindelsesled til Sverige når alt andet svigtede, så vi kan være glade for, at denne færge ikke blev solgt sammen med søsterskibet "Jens Kofoed".


M/F Eckerö

"Jens Kofoed" blev bygget i 1979 på Aalborg Værft A/S, og solgt i 2005 til Eckerö Linjen i Sverige og ombygget i Sverige i 2006, hvor skibet nu sejler på ruten Grisslehamn - Eckerö for rederiet Ab Eckerö. "Jens Kofoed" bærer nu navnet "M/F Eckerö". "M/F Eckerö" har besøgt Rønne havn én gang, siden skibet blev ombygget.


M/F Hammerodde og M/F Dueodde

De to søsterskibe M/F Hammerodde og M/F Dueodde, blev bygget på Merwede Shipyard i Holland i 2005, hvor M/F Hammerodde fik en tilbygning i 2010, mens M/F Dueodde blev solgt samme år til Strait Shipping Ltd. og bærer nu navnet "M/F Straitsman". "M/F Straitsman" sejler nu på ruten Wellington - Picton under New Zealandsk flag.


H/F Villum Clausen, en australsk bygget katamaranfærge fra Fremantle
H/F Villum Clausen

Hurtigfærgen H/F Villum Clausen blev bygget af Austral Ships  i Perth i staten Westaustralien i Australien, og leveret til BornholmsTrafikken i år 2000. I dag sejler færgen for BornholmerFærgen på ruten Rønne Ystad.

Færgen er en katamaran og har en kapacitet på ca. 286 personbiler og 1055 passagerer. Der er krav om siddepladser til alle passagerer. Færgen har en topfart på 48 knob - eller 89 km/t.

H/F Villum Clausen blev optaget i Guinness rekordbog for bl.a. topfarten, samt for længste tilbagelagte distance på 24 timer, ved sejladsen den 16. og 17, februar 2000 fra Austral værftet i Perth og til Danmark.


Sankt Nicolai Kirke i Rønne

Sankt Nicolai Kirke i Rønne, det første jeg huskede, da jeg ankom til Bornholm
Jeg kom for første gang til Bornholm i 1961, og den dag i dag står Sankt Nicolai Kirke, som det vartegn jeg husker bedst, da jeg ankom til Rønne med det gode skib "M/S Kongedybet". Færgen kunne tage 1400 passagerer, men kun 24 biler.

Jeg kan stadig i dag stå og tænke tilbage, når jeg står på havnen og ser over mod kirken. Minderne er stadig meget klare på nethinden, men de bliver helt klare, når jer ser over på Sankt Nicolai, og minderne bliver ikke mindre i dette fantastiske forårsvejr vi har i dag i Rønne havn.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar