lørdag den 5. april 2014

Diabetes og cykling

Erik Krog, her i Norge
Hele vinteren har jeg trænet hårdt med styrketræning og indendørs cykling - også flere gange alene på cyklen i mit eget træningsprogram, da jeg havde planer om den kommende sæson. Jeg var tidligt ude på mountainbiken på landevejen, så det var lidt af en bet, at jeg pludselig igen fik åndedrætsbesværligheder. Nu har min livlæge sat mig på astmamedicin, som nok ikke er løsningen på det problem.


Diabetes

Når man har diabetes, som jeg har (type 1), så er det meget vigtigt, at man er helt dus med sit blodsukker. Men da menneskets krop ikke bare er en motor, der kan justeres, så kommer man af og til ud for nogle alvorlige oplevelser.


Det bliver nok ikke til ret mange løb i år

Hvis/når man går ned i blodsukker, påvirker det personen en hel del, og når man går meget ned i blodsukker, kommer man ud for, at det kan ende med et insulinchok. 

Et insulinchok er ensbetydende med, at man mister bevidstheden.

Derfor er det yderst vigtigt, at man tager kroppens signaler meget alvorligt - og gemmer denne viden inde på ryggraden. Når man så mærker det mindste forandring, SKAL man tage druesukker - eller andet, der kan få blodsukkeret hurtigt til at stige. Dette signal må aldrig ignoreres!

Kan man så ikke altid bare have et for højt blodsukker, så man undgår disse nedture i blodsukkeret? Men den går slet ikke, for så er vi ude i problemer med kredsløbet, og det er bestemt ikke godt.



Cykling i år

Her i den sidste tid, har jeg været udsat for nogle "spændende" ting under min cykeltræning. Mit blodsukker falder pludselig, så jeg har måttet standse op på cyklen, da jeg ellers kan være til fare for andre i trafikken. Dette fænomen kan jeg af og til komme ud for, men i de sidste to uger, har det nærmest været reglen og ikke undtagelsen - desværre.

Dette med vejrtrækningen og blodsukkeret har så medført, at jeg må tænke anderledes når jeg træner, samt - de planer jeg havde for året med min cykling, må ændres. Det kunne godt være meget værre, og det er sådan jeg skal tænke - dog jeg må indrømme, at det går mig en del på, men så må jeg tænke på alle de gode tider, jeg har haft gennem årene på landevejene, og dem har jeg trods alt haft en del af.

Foto: Randi Krog Belseth og Carl-Johan Bjarnvig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar