mandag den 7. april 2014

Forår på Krogen

Den blå anemone på skrænten
De seneste par uger (mindst) har vi haft forår her på Bornholm, både i form af sol, blæst, varme, regn og lidt køligere vejr.

Men fælles for det hele har været, at alt i haven har vokset, så de mange forårsfarver har prydet havejorden, som efterhånden er vågnet helt op efter sit vinterhi.


Forårsblomster 

Igennem nogle år har jeg fyldt vor bagskrænt op med en masse kompost, hvor jeg sidste år afsluttede forløbet med et helt læs (delvis) muld, som jeg havde hentet fra genboen.

Foråret blomstrer
Jeg fik søreme også sået græs på omtalte skråning, så den i dag fremstår næsten som jeg havde tænkt mig.

Resten af skrænten bliver færdiglavet i år.

Nu viser der sig erantis samt blå og hvide anemoner på omtale skrænt, så det næsten færdige arbejde er blevet en hel del bedre, end jeg havde forestillet mig.


Plettet Gøgeurt, endnu uden blomst. Billedet er blot få dage gammelt
Kirkestien

Når nu jeg ordner så meget i haven, så begynder "kirkestien", bag vor haver, at skrige efter en oprydning.

Træerne er efterhånden så store, at det kniber med sollyset at trænge igennem om sommeren. Samtidig er disse træer aldrig blevet beskåret, så de trænger virkelig til en kærlig hånd - men det er så noget, jeg skal have mine naboer med på!?!


En fredet plante

På nævnte kirkesti finder vi også en fredet plante - en plante jeg skrev om sidste år.

Planten hedder Plettet Gøgeurt, på grund af de plettede blade ved jorden.

Sidste år var der en person, som satte et skilt op på et hegn oppe over planten, for at gøre os opmærksom på, at denne plante er fredet. Det er endnu ikke lykkedes mig af finde frem til, hvem der sætter disse skilte op, men den plettede gøgeurt er der endnu, så planten lever i bedste velgående.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar