søndag den 20. april 2014

SønderjyskE vandt DM i Ishockey

De to hold opstillet i Vojens inden kampen - i en totalt udsolgt skøjtehal
Det må siges, at rammerne for den altafgørende kamp, mellem Herning og SønderjyskE, ikke kunne være mere perfekte (nok mest for SønderjyskE) i fredags, idet kampen blev spillet på sønderjydernes hjemmebane i Vojens, som vel nok er Danmarks bedste isstadion - helt uden at fornærme nogen.


Til Sønderjylland

Vi havde planlagt, at tage en tur til Bevtoft (nær Vojens) i Påsken, da Lene (vor datter) sendte en mail om, at hvis ishockeykampen den 15.april, mellem Herning og

En situation under ising, hvor SE er i forsvarsposition
SønderjyskE endte med en Herningsejr (spillet i Herning), var der lagt op til en 7. og altafgørende kamp den 18. april i Vojens om Danmarksmesterskabet i ishockey. Så derfor gik jeg og håbede på (undskyld SønderjyskE), at Herning klarede skærene i Herning, for så var der en ret stor chance for, at jeg kom til at opleve et brag af en kamp i Vojens, som der kun er ganske få af.

Kampen i Herning, den 15. april, endte som vi havde set frem til, så nu var der lagt op til den endelige guldkamp i Vojens den 18. april - og endnu bedre, jeg skulle overvære kampen.



Guldbraget i Vojens

I de sidste ti år havde Herning taget 5 titler og SønderjyskE 4 titler, så hvis Sønderjyske skulle udligne denne indbyrdes magtkamp, skulle mesterskabet i hus i Vojens

Lad mig sige det med det samme, hallen i Vojens var fyldt til bristepunktet - og sikke en stemning. "Fanbarometeret" kom helt op på 115 db, hvilket er meget højt. Da Hernings spillere entrede isen, blev de mødt med en buhen og hylen fra de sønderjyske tilskuere. Endnu engang fik "Fanbarometeret" et par takker opad.

SønderjyskE har lige scoret til 1-0 i anden periode
I første periode var Herning de mest tonangivne, men heldet var med de lokale fra SønderjyskE, så perioden endte 0-0. I anden periode skete der ting og sager. Jeg havde en fornemmelde af, at sønderjyderne ville bringe sig foran, så jeg sad med kameraet parat, da vi sad lige bag Hernings mål.

Ligesom pucken gik ind bag målmanden, trykkede jeg på kameraet - men noget jeg ikke lige havde forudset var, at publikum foran mig røg hurtigere op af stolene end jeg kunne trykke på kameraets udløserknap. Resultatet var en masse arme i vejret - dog kunne jeg fange et motiv imellem de mange glade tilskuere. Billedet, med jubel, var i kassen.


Der var travlhed i begge ender, her er Hernings målmand i ilden
Tredje periode

Inden anden periode var færdig, var føringen blevet til 4-0, til stor ærgelse for Herning. Hele hallen i Vojens var et stort støjinferno. Selv om alt kan ske i ishockey, så havde publikum allerede den sejr hjemme - men tredje periode skulle lige spilles først.

Herning kom ud til tredje periode, stærk opsat på, at det slag skulle vendes til deres fordel. Midt i perioden gav det bonus, og kort efter stod den pludselig 4-2. Herning var kommet ind i kampen, og nu kæmpede sønderjyderne for at holde deres forspring. Der blev kæmpet med alt fra begge sider, og når der så sidder/står over 5000 syngende og skrigende fans omkring banen, så er det næsten umuligt at beskrive denne scene - det skal opleves.

video

Sønderjyske holdt presset og skansen hele vejen hjem, og de sidste tre minutter af kampen stod alle tilskuere op og klappede til alle de slagsange, de kunne komme i nærheden af. Det var en kamp jeg var meget glad for at have været tilskuer til. Så en stort tak til familien i Sønderjylland for, at de tænke på mig i den henseende.

video

SønderjyskE's holdkaptajn med guldpokalen, som tegn på det danske mesterskab, mens Hernings spillere ser på
Foto og video: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar