lørdag den 19. april 2014

Tejn havn for tiden

"Ertholm" på værft i Tejn
Det er bestemt ikke altid, der sker noget i Tejn havn, men om ikke så længe har vi liv og glade dage i havnen, når Trolling Master Bornholm sammen med TV2, fyrer deres årlige arrangement af. Men inden dette sker, skal Christiansøfarten lige have deres skib, "Ertholm", en tur på værftet i Tejn, så skibet er klar til at tage imod alle turister, der skal en tur til Christiansø i sommermånederne.

Nu er det slet ikke alle turister beskåret, at se "Ertholm" på land, så derfor skal de selvfølgelig også have chancen for at se, hvor velholdt dette skib egentlig er. For en ting er sikkert, dette skib bliver passet og plejet efter alle kunstens regler.

Det er svært at se, hvorfor skibet skal på værft








Når jeg så står på havnen foran "Ertholm", kan det godt undre mig, at skibet skal på værft, da det fremstår som ekstrem velholdt, men det er selvfølgelig for at se efter eventuelle skader og lignende, så alle sikkerhedsregler bliver overholdt, hvilket må siges at det bliver.

"Ertholm" agter - ikke meget at pege på


Egentlig har jeg kun været på Christiansø en enkelt gang, men jeg påtænker at tage derover til sommer, da jeg har i tankerne, at tage et par af vore gæster med på turen.

Jeg husker fra min første (og eneste) tur, at der var rigtig mange fotomotiver på øen, så det vil være ret sikkert, at jeg denne gang har et par kameraer med til Christiansø.

Min datter, Randi, har været på Christiansø i flere omgange - og ikke nok med det, hun har også overnattet på øen nogle gange, hvilket må være en oplevelse mht. stilheden, da man bestemt ikke kan blive vækket af biler m.v.


"Bornholmexpress"

"Bornholmexpress" - endnu i Tejn havn
Skibet "Bornholmexpressen" holder også til i Tejn havn i vintermånederne. Synd og skam, at der ikke er mere arbejde til dette skib. Da posten overgik til luftfarten, forsvandt eksistensgrundlaget for "Bornholmextressen", hvorefter skibet nu er sat til salg.

For ikke så lang tid siden, hørte jeg i nyhederne, at salget af skibet var gået ind i en afgørende fase, så måske varer det ikke så længe, før dette flotte skib ikke mere er at finde i Tejn havn.

Der er ikke noget der varer evigt.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar