lørdag den 31. maj 2014

2. dagen på MTB Stage Race Bornholm

Nogle MTB-ryttere havde meget fart på
I går gik det løs i Vang for de mountainbikerytterne, der deltager i 3-dags etapeløbet "MTB Stage Race Bornholm 2014. Anstrengelserne gjaldt en enkeltstart på en rute, som bød på lidt af hvert.

Koncentrationen lyser ud af rytteren på bakken












Den gamle vandmølle i Vang

Jeg var blevet placeret ved den gamle vandmølle, lige oven for havnen, hvor stien fra naturruten, der går fra Gines Minde til Vang, krydser løbsruten midt på den stejle bakke, der fører ned til målet i Vang havn. Opgaven gik bl.a. ud på, at få rytterne til at dæmpe farten i bakkesvinget, der bestod af løst grus, men opgaven var nok mere fokuseret på turister og andet godtfolk, der bevægede sig i stisystemet.

Jeg må indrømme, at det til tider var lidt af en opgave, så engang imellem råbte jeg ret højt - men det var af hensyn alles bedste, idet nogle af rytterne kom farende med næsten 50 km/t. Da løbet var færdigt, kunne jeg så konstatere, at ingen var kommet til skade.

Jeg havde en travl dag, bl.a. med kameraet

En nordmand

På et tidspunkt fik jeg besøg at ryttere, der havde kørt dagens løb, men var interesseret i, hvordan andre kørte på "min bakke", da den var lidt af en udfordring.

En far og søn (tror jeg) var lidt snaksaglig, hvilket bestemt ikke gjorde noget, da en flagpost godt kan være lidt ensom til tider. Jeg spurgte, hvor de kom fra, da jeg kunne høre, at de slet ikke var fra Bornholm. Manden var fra Norge - men boede i Danmark. Lidt morsomt, da jeg har en datter, som er gift med en nordmand og er bosat i Norge. Det fik vi lige lidt tid til at gå med.


Video

Jeg tog en del video i går, da lyset hele tiden vekslede i skoven, så det var så som så med billedkvaliteten af rytterne, der kom farende ned ad bakken. Nu var det ikke alle, der havde lige meget fart på, men jeg var vildt imponere af de mindre børn, der ikke bare susede ned ad bakken, men også trådte rundt i svinget. Mange af de voksne ryttere tog den lidt mere gelinde rundt i svinget.

video



Lidt af det færøske team
Færøske MTB-ryttere

På min post så jeg en rytter, der bar en færøsk cykeltrøje. Det var helt nyt for mig, da der bestemt ikke var cykelklubber på Færøerne i min tid på de stormomsuste øer i Nordatlanten. Den rytter skulle jeg helt sikkert hilse på, når dagens arbejde var overstået.

Da jeg kom ned til målområdet efter løbet, fandt jeg hurtigt den færøske rytter. Det viste sig, at han ikke var alene, men mindst fem ryttere fra Færøerne havde fundet vej til Bornholm.

Nu er befolkningstallet på Bornholm og på Færøerne stort set det samme, men når man møder en færing, har man altid et eller andet bekendskab til fælles på Færøerne. Den regel gælder slet ikke på Bornholm, har jeg erfaret. Det varede da heller ikke ret længe, før vi havde pejlet os ind på vore fælles bekendskaber, og kort efter var det som vi havde kendt hinanden i en menneskealder. Lidt skægt.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar