tirsdag den 13. maj 2014

"Kattegatbroen" er slet ikke en ny idé

Sidst jeg var i Sønderjylland, skulle jeg igennem en hulens masse vejarbejde 15 km før Lillebæltsbroen - det skulle jeg også for flere måneder siden! Jeg er glad for, at det ikke er mig, der skal igennem dette trekantesområde i det daglige, for det må da være et rent helvede i myldretiden med lange og seje bilkøer?


Trafikforliget

Når jeg kører omtalte tur, er det mig en gåde, at alt trafik, til og fra Jylland, absolut skal gå gennem denne tragt, som forbindelsen over Lillebælt er. Og fremtiden ser bestemt ikke lysere ud, da den nye trafikforlig, til 28,5 mia kroner, helt og aldeles sylter en meget gammel idé - Kattegatbroen.

Det omtalte trafikforlig gør, at togforbindelsen "udbedres" således, at de rejsende kan komme til København 5-10 minutter hurtigere. At jeg så, som bor på Bornholm, stadig skal vente meget længe på Hovedbanen, før min forbindelse kører, er en helt anden historie - for den bliver der ikke gjort noget ved! Men snart kan jeg vente 10 minutter længere - takket være de nye hurtige togforbindelser!?!


Kattegatbroen

Helt tilbage i 1898 var tanken om en rute fra Røsnæs på Sjælland til Hou ved Odder allerede et meget varmt emne, så varmt, at idéen blev fremlagt til mange organisationer i vid omkreds. Allerede dengang, for 116 år siden, var man klar over, at hvis vi skulle udnytte det potentiale, som der fandtes fra Midtjylland og op til Skagen, så skulle der tænkes i helt andre baner.

I dag er vore folkevalgte stadig ikke kommet ud af starthullerne. Alt trafik skal, af en eller anden grund, gå gennem Fyn, og udkantsdanmark i det jyske kommer fortsat ikke ud af stedet.

I stedet for den planlagt Femernbro, som tyskerne er komplet ligeglad med, men som er blevet til et dansk præstigebyggeri, skulle vi hellere investere i en Kattegatforbindelse. En forbindelse fra Sjælland til Jylland, vil ikke bare gavne Jylland, men være til gavn for hele Danmark - og så kunne den aflaste det meget trængte og slidte Fyn, og samtidig binde landsdelene langt bedre sammen.

Og jeg har ikke glemt Bornholm, for vi vil stadig slås for den trafikale ligestilling!

Foto: Fra nettet

1 kommentar:

  1. Håber ikke der skal bygges bro, sådan at Samsø ødelægges af en sindssyg trafikgennemgang.

    SvarSlet