tirsdag den 20. maj 2014

Prinsegemalen og Dannebrog

H.K.H. Prins Henrik. På bukkejagt på Bornholm
Bukkejagten på Bornholm er gået ind, og traditionen tro, er Kongeskibet Dannebrog anløbet Rønne, med H.K.H. Prins Henrik ombord. Birthe og jeg var en tur i Rønne i går, og det var her, at vi så Dannebrog ved kaj på sin vante plads.

Og det er slet ikke nogen dårlig idé med sådan et kongeskib, for det er ikke bare et transportmiddel, men nærmest et lille privat flydende hotel med alle fornødenheder og egen vagt.


Den udvalgte buk

Prinsegemalen kommer hver år her til Bornholm for at tage del i bukkejagten. Det slår aldrig fejl.

Der går rygter om, at ét år, havde betænksomme mennesker udvalgt et smuk eksemplar af en buk, som prinsen kunne skyde til sin store samling, men omtalte buk nåede at bide sig løs inden prinsen dukkede op ;)



Dannebrog ankommer til Bornholm, under et
officielt besøg på Bornholm i september 2012
På træningstur

Jeg husker også tilbage for nogle år siden, hvor vi var en del cykelryttere ude på en træningstur i det område, hvor Prins Henrik - med sit følge, befandt sig. Det var ikke småting af advarsler, der blev råbt rytterne imellem, for ikke at blive ramt af et skud fra jagtselskabet.

Noget helt andet er, at jeg tror Prins Henrik føler sig rigtig godt tilpas her på Bornholm, for ellers kom prinsen næppe hvert år på denne tid til øen.


Dannebrog

Første gang jeg så Dannebrog, var i 1956 i Aalborg, så ja, det er mange år siden. Siden har jeg været betaget af dette smukke skib. Jeg har også set skibet på Færøerne et par gange, men det var dengang Kong Frederik IX og Dronning Ingrid kom til Færøerne.

Jeg fotograferede engang Dannebrog ude i Nolsøfjorden på Færøerne. Jeg sad og fiskede i en færøsk 6-mandsbåd, da Dannebrog skulle sejle tilbage til Danmark. Det billede vandt forøvrigt i en fotokonkurrence - uden jeg havde sendt det ind?

Dannebrog gjorde også en smuk entre i Rønne i september 2012, da Regentparret var på officielt besøg på Bornholm.

Foto: Fra nettet og Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar