lørdag den 3. maj 2014

Sidstedagen på Trolling Master Bornholm

I solopgangen over Østersøen er en enlig trollingbåd er på vej mod Tejn havn
I dag stod jeg op kl. 04:45, da jeg ville ned til havnen, for at tage lidt morgenbilleder af den travlhed, som helt sikker ville herske på havnen, da starten var rykket frem til kl. 06:00.

I morgen vil det være for sent, for så er Tejn lige så stille på vej tilbage, som det lille anonyme fiskeleje, der engang kunne bryste sig af, at være Bornholms næststørste fiskerihavn.


Vejret

Vejret under arrangementet har været perfekt. Det har været mere koldt end det plejer, men der har været sol alle dage, og en vind, der slet ikke har haft indflydelse på søen. Så alle de fire dage, har været brugt fuldt ud.

Der var stor aktivitet på havnen - på trods af tidspunktet
Næsten ingen vind rørte sig, da jeg gik ned til havnen, kun en svag fralandsvind kunne mærkes, hvilket ville sige, at havet, ud fra Tejn, ville være næsten blikstille, og da jeg så ud over Østersøen, for lige at betragte solopgangen, kunne jeg heller ikke få øje på noget, der bare lignede bølger.


Fremtiden

Når jeg ser tilbage på de ti år, der er gået med Trolling Master Bornholm, hvor jeg har været på havnen hvert år, er der ikke noget at sige til, at denne fiskekonkurrence er vokset til Europas største af sin art. Bornholms placering i Østesøen, med Tejn som centrum for arrangementet, er det tæt på at være perfekt. Men - for der er et men, hvis Trolling Master Bornholm fortsat har vokseværk, skal arrangørerne nok til at tænke sig om, for havnen og Tejn begynder at være for lille.

Bådene er ved at være klar til dagens fiskeri på havet, der er kun 20 minutter til start

Så er det tid. Bådene er på vej ud til start. En ny dag venter på havet.

Brugsen på havnen

Dagli'Brugsen på havnen har sine kronede dage - og de benytter den fuldt ud, hvilket de selvfølgelig også skal. Det varer længe inden der kommer noget, der bare tilnærmelsesvis ligner trollingdagene - desværre.

Da jeg gik hjemover, kunne jeg høre kanonen på ydermolen - klokken var slået 6, og starten på konkurrencens sidste dag var lige gået. Knæk og bræk derude - og pas godt på jer selv.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar