fredag den 2. maj 2014

Trolling Master Bornholm, dag 2

Det er ikke hver dag, jeg ser så mange både i Tejn havn
Der var ikke meget varme i går aftes på havnen i Tejn, men til gengæld var der mange glade mennesker, der med deres smil, kunne varme selv den mest kolde tilskuer, der bare var kommet ned på havnen for at få sig et overblik på det meget store arrangement, som Trolling Master Bornholm efterhånden er blevet.


TV 2 på arbejde






Tejn Værft

Jeg gik en tur ind i værftshallen, som er hele nerven for TV 2 til udgivelsen af dagens resultater på havet. Lige inden jeg gik ind i hallen, så jeg studieværten, Peter Tanev, som tilsyneladende gik og talte med sig selv, hvilket selvfølgelig ikke var tilfældet, da han havde sin uundværlige øresnegl i øret.

Der var travlhed på rensebordene



Inde i hallen var der endnu ikke det store liv, som jeg kender det, lige inden udsendelsen går på, men de forskellige medarbejdere var klar på deres poster. Jeg hørte svage rygter om, at gårsdagens fangst nok ikke blev overgået i dag. Men når der landes en laks på næsten 20 kg, så bliver den også lidt svær at slå.

Udenfor var der travlhed på havnens renseborde. De laks, som ikke skønnes store nok til at indgå i den afsluttende vejning - foran rullende kameraer, bliver renset lige efter registreringen i den officielle vejning.


Der er mange danske både i havnen
Hele havnen oser af liv

På min tur omkring i havnen, stødte jeg atter ind i studieværten, som var igang med et TV-indlæg, Jeg får den opfattelse, at der bliver lavet så mange klip, at der vil være stof nok til mange udsendelser, men naturligvis blive det meste klippet væk, så kun det aktuelle blive anvendt.

Lidt senere bliver jeg stoppet af et par nysgerrige, der har fået øje på mine to kameraer.

"Får du taget nogle gode billeder?" er spørgsmålet til mig. "Det mener jeg", svarer jeg tilbage. Spørgeren vil så vide, hvor han kan se billederne. Jeg fortæller lidt om min blog, og afleverer mit visitkort, så han kan besøge min blog. Herefter fortsætter vi så videre i hver vor retning på havnen.


Norske og svenske både - side om side

Jeg får øje på nogle norske trollingfiskere - men lidt usædvanligt ligger de side om side med svenskerne.

En hurtig tanke får lige så hurtig ben at gå på, for tanken var, at de måske aflurede hinanden - men det er selvfølgeligt helt utænkeligt.


Dagens fangst på TV 2

Lidt længere henne ser jeg nogle kendte ansigter fra TV 2 Bornholm. De er på arbejde alle sammen. For når klokken runder 20:00, går TV 2 direkte på, hvor dagens hovedemne er vægten på dagens største fangster. Nu er det ingen nyhed, at TV-værten, Peter Tanev, ikke er helt stiv i det svenske, så det bliver altid et godt stunt, når der dukker en ægte skåning op, for så er den gode Tanev lidt på røven. Men han har det lige så svært med forståelsen, når der dukker en ægte bornholmer op på podiet - til stor morskab for tilskuerne.


Peter Tanev, hvad finder han på i år?
Væddemål

Et af de gags som former Trolling Master Bornholm er, at TV-værten kommer med nogle skøre væddemål, som både svensker og nordmænd går med på, og det ender som regel med, at en må gå på hovedet i havnen. I år kan det godt blive en meget kold omgang.

Sidste år smed en normand alt tøjet og sprang splitter nøgen i havnen. På kajen stod den kendte tv-vært og tog imod, men det han ikke forventede var, at nordmanden, pladdervåd, gav Tanev et kæmpeknus, - ja, han sprang helt op i favnen på ham, så han ikke undgik at blive våd.


Råhygge på kajen i Tejn havn

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar