mandag den 2. juni 2014

Den gamle Vandmølle i Vang

Det lille vandløb til møllen omkranset af den smukke natur
Da jeg var flagpost, under MTB Stage Race Bornholm for et par dage siden, var jeg placeret ved den gamle - og meget lille - vandmølle i Vang.

Selv om vandmøllen er meget lille, er den helt sikkert et besøg værd, for den ligger et helt utroligt smukt sted i den bornholmske natur.


Materiale til bloggen

Da jeg var på min plads, på omtalte flagpost, begyndte jeg, som jeg plejer at gøre, at undersøge stedet for eventuelle spændende motiver, der kunne egne sig til noget, jeg kunne anvende på min blog.

Og der varede kun få sekunder før jeg begyndte at tage mine første billeder af området omkring vandmøllen, for derefter at fokusere mere intens på selve møllen.

Jeg havde lidt kendskab til møllens eksistens, da vi før havde gået turen fra Gines Minde til Vang, - en tur, jeg på det varmeste kan anbefale, da den går igennem et meget smukt naturområde langs kysten, men et godt stykke over strandniveau, så der er en god udsigt ud over Østersøen.


Vandmøllen set fra min flagpost. Lyset var med mig den dag
Lidt historie om møllen

Vandmøllen i Vang blev bygningsfredet i 1959, men med en forpligtelse til ejerne, at bevare bygningens stand, samt sørge for at tag og fag er tæt.

Allerede dengang var der stor interesse for en bevaring af vandmøllen, en interesse som blev fulgt op af økonomisk støtte, men også af en aktivitet for at bevare møllen.

Vandmøllen har slet ikke været aktiv i mange år, hvilket skyldes en ændring i Rindebækkens løb.
Vandmøllen for neden

Der har været gjort forsøg på, at føre vand til møllen igen, med den handling har vist sig at være alt andet end nem, da ændringen af Rindebækken i 1800-tallet til dels skyldes naturkræfternes handling, samt kræves det også en tæmning af vandtilførslen til den lille vandmølle, hvilket har vist sig, at være en yderst vanskelig proces.

Men allerede i 1928 var der kræfter i gang for at restaurere den gamle mølle, der både havde kulturel og historisk interesse. Det er bl.a. disse kræfter vi i dag kan takke for, at vi stadig kan nyde denne historiske mølle i Vang.

Vandmøllen i Vang set fra stien som går fra Vang havn og op i terrænet over havnen.
Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar