søndag den 1. juni 2014

Den sidste dag i MTB Stage Race Bornholm 2014

Ryttere fra første afdeling af dagens etape
Lørdag var sidstedagen på etapeløbet MTB Stage Race Bornholm, som den bornholmske cykelklub, Team Cycling Bornholm, står for.

Arrangementet havde trukket en hel del klasseryttere fra både Bornholm, det øvrige Danmark, Norge og også fra Færøerne.

Benjamin Justesen i den gule føretrøje











Start og mål i Sandvig

Den sidste etape blev kørt fra Sandlinien i Sandvig, hvor området op mod Hammeren Fyr (Hammerknuden) blev flittigt brugt. Dette område er et af de helt sikre steder, som Team Cycling Bornholm kunne finde på at afholde deres stævner, så det kom slet ikke bag på mig, at ruten på Hammerknuden indgik i planerne.

Rytterne måtte træde godt igennem for at passere bakkerne

I dette indlæg vil jeg ikke skrive om placeringer, men i stedet for henvise til hjemmesiden  http://www.mtbstageracebornholm.dk/  da der ikke er nogen grund til, at dette bliver gentaget på min blog.


Børneryttere

Det er godt at se de mange børn, der kæmper sig igennem strabadserne - og de gør det med en energi, som jeg ikke kan rose højt nok. Da jeg startede som cykelrytter i 1960, skulle man være fyldt 15 år for at starte i begynderklassen. Den gang troede man, at hvis de unge startede for tidligt, var der ikke den ting, der kunne skade opvæksten. Sådan er det bestemt ikke i dag. Heller ikke kvinder/piger så vi i sporten, også her er vi blevet klogere. Heldigvis. Jeg har den største respekt for de kvinder/piger, jeg i min tid har cyklet med.

video



To hårde ruter

To børneryttere der gik hårdt til den på Hammerknuden
Dagens program var delt op i to afdelinger, hvor de "hårde" stod for den længste og mest krævende rute. Dog var den korte og mere "bløde rute" hård nok, hvilke jeg godt kunne få mange af deltagerne til at skrive under på.

På den første start havde jeg ikke ret meget at se til, så her fik jeg taget en masse billeder og video, det var først da der blev åbnet op ud til Fyrvejen, hvor de hårde nysere skulle i aktivitet, at jeg fik en del at se til. Rytterne drønede først forbi mig med ad bakken, og da de havde været en tur længere nede mod søen, kom igen halsende op mod mig - men i et helt andet tempo, for den bakke trækker tænder ud.

Rytteren i den gule føretrøje, Benjamin Justesen, var i en klasse for sig selv. Som jeg så løbet, kunne kun få af konkurrenterne følge ham på den første halve omgang, herefter forlod "trøjen" selskabet for at køre solo.


En færøsk rytter i front.
Flagpost - en ensom opgave

At stå flagpost under et cykelløb, kan til tider være en ret ensom opgave, men af og til kommer der "besøgende" og få en lille sludder. I dag havde jeg et kort besøg af Peer Bjørn Olsen, samt af en rytter fra det nordsjællandske. Troede lige, at jeg kunne få en sludder med ham om de gode gamle cykelnavne, men her var jeg lige i en aldersklasse for gammel - mindst.

Da jeg kom tilbage til målområdet, talte jeg kort med min træningsmakker, Grethe Pihl, som var med i dag som flagpost. Hun var ret enig i, at det kan være meget ensomt på den post. Derfor varmer det rigtigt meget, at når flere af rytterne kører ud på sidste tur, lige kommer med en bemærkning som "tak for i dag - godt I passer på os - tak for et godt løb". Herefter føler jeg, at det er det hele værd :)

Foto og video: Erik Krog

2 kommentarer:

  1. Så vil jeg da lige skrive tak for dagen, godt I passed på os. Det var en fed oplevelse at køre etapen (-;

    SvarSlet
  2. Husk lige at skrive dit navn. Normalt godkender jeg ikke en anonym kommentar, men denne skulle der ikke være de store problemer med. Vi ses sikkert til næste år :)

    SvarSlet