onsdag den 25. juni 2014

Grøftekanter og markblomster

Kornblomsterne i marken ved Nyker
Lige for tiden står vore grøftekanter i fuld blomst - hvis vejvæsenet da ikke lige har været der med slåmaskinen?

Da vor datter besøgte os først på måneden, havde hun et stort ønske om, at tage nogle billeder af markblomster og valmuen, som hun huskede på markerne mellem Nyker og Klemensker. Men på det tidspunkt var blomsterne endnu ikke sprunget ud - men det er de nu!


Nyker og kornblomster

Lige efter Nyker måtte jeg af cyklen, for foran marken stod de flotteste kornblomster - og det måtte jeg selvfølgelig have et billede af. Da jeg kom hjem, kunne jeg læse på fb, at formanden for Team Cycling Bornholm, Maiken Jørgensen, havde set mig passere Brugsen i Nyker, - og råbte efter mig!! Men selvfølgelig hørte det gamle ringvrag ikke en sk.., og fortsatte, ligesom tyren Ferdinand, med at se efter blomster!

Valmuerne i grøften udenfor Hasle

Mod Hasle

Nu tror de fleste, at alle de som kører på racercykel, slet ikke ser noget som helst omkring sig. Hvis vi er deltagere i et cykelløb, har de helt ret i den antagelse, men ikke når vi er på træningstur, for her vandrer blikket (jeg gør i hvert fald) rundt i de omgivelser jeg cykler igennem.

Derfor så jeg også de smukke valmuer i grøftekanten udenfor Hasle - og heldigvis havde Vej og Park ikke været her endnu med deres græsslåningsmaskiner.



De blå kornblomster sammen med hvide markblomster - et flot syn

Omkring Rutsker

Turen gik videre ad Tassevej, som fører mod Rutsker. Når man kommer fra Svalhøjvej og drejer op ad Tassevej, så kommer der lige et par knolde der skal passeres, men hvis man så tror, at man kan slippe med det, så fortsætter bakken videre op mod Rutsker, når man kommer ud på Kirkebyen.

Det vidste jeg godt i forvejen, da jeg efterhånden har et ret godt indblik i de bornholmske landeveje, så derfor planlægges træningsturen efter det.

Lige efter jeg havde passeret Rutsker Kirke, måtte jeg igen af cyklen - jeg var jo startet med at tage billeder af den Bornholmske natur. En blå himmel med små hvide skyer, og et flot landskab med marker og gårde - indrammet i det flotteste blomsterhav af blå og hvide kornblomster.

- findes der noget smukkere?

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar