søndag den 15. juni 2014

Lørdag på Folkemødet

Igen i går tog jeg en tur på Folkemødet i Allinge. Jeg havde lige hørt i radioen, at man ikke skulle tage bilen ind til Allinge, da der ikke var en eneste P-plads at opdrive. Og da P-vagterne havde haft en meget travl dag dagen før med at udskrive parkeringsbøder, tog jeg cyklen til Allinge.

Der var stor trængsel på havnen
Vor søn var taget hjem til Odder i Jylland om formiddagen, og da Birthe havde fået rigeligt med Folkemøde dagen før, tog jeg selv ind til Allinge, for tage lidt flere billeder, og eventuelt falde over et eller andet interessant.

Jeg kunne parkere cyklen ved Nordbornholms Røgeri, så herfra begyndte jeg at gå ind mod Allinge.

Også på Cirkuspladsen var der rigtig mange mannesker

Mange mennesker

Ret hurtigt fornemmede jeg, at der var en del flere mennesker end dagen før - ja, faktisk var hele havnen stopfyldt med mennesker, så der var problemer med at komme frem og tilbage.

Hvis disse folkemøder bliver ved med at vokse, så skal der snart tænkes noget mere kreativt.

Inger Støjberg (V)
Da jeg kom forbi Dansk Folkepartis hovedkvarter, var Pia Kjærsgaard (DF) og Marianne Jelved (R) i ordduel. Foran de to politikere havde der samlet sig en hel del tilskuere, hvoraf en del af dem slet ikke kunne se noget - og tage billeder af seancen, var helt umuligt, så jeg gik videre ned mod storscenen.

Lars Hedegaard
På den store scene, var Venstres politiske ordfører, Inger Støjberg, igang med at forklare (hun prøvede da) at al den polemik omkring bilag- og tøjsagerne omkring deres formand, Lars Løkke Rasmussen havde forhindret Venstre i at tale politik. Men det ville de så nu, kunne jeg forstå på talen! Så må de i Venstre håbe på, at deres politiske modstandere ikke finder flere bilagsager?

Senere fandt jeg ud af, at Inger Støjbergs optræden på storscenen var opvarmningen til Lars  Løkke Rasmussens hovedtale på scenen, idet han var næste taler i rækken.

Peter Skaarup og Martin Henriksen (DF), var rykket ud på
vejen ved Cirkuspladsen

De kendte "druknede" nærmest

Der var så mange mennesker, at de mange kendte politikere kun kunne ses i diverse stande/telte, hvor de var på programmet, for udenfor disse områder druknede de nærmest i menneskehavet.

Dagen før, havde jeg ingen problemer med at spotte kendte politikere, nu skulle jeg nærmest lede efter dem. Dog så jeg Trykkefrihedsselskabets Lars Hedegaard - mener han var uden sikkerhedsvagt den dag.

På et tidspunkt syntes jeg, at der var alt for mange mennesker, så derfor besluttede jeg, at tage hjem igen, for jeg fik for lidt ud af det jeg var kommet efter.
Der er et stort pres på restauranter i Allinge. Her er det Allinge Røgeri

Jeg havde haft en plan om, at jeg lige skulle veksle et par ord med Lars Løkke Rasmussen (jeg har jo skrevet lidt om ham her på bloggen), men det kunne jeg godt opgive, da han efter sin egen tale på storscenen, var helt umulig at opdrive mellem alle de mennesker.


Brian Mikkelsen

Da Birthe var med på Folkemødet forleden, mødte vi den konservative Brian Mikkelsen, da han satte sin colaflaske fra sig, ca. 1½ meter fra hvor vi stod. Da han kom tilbage efter sin cola, kunne Birthe ikke nære sig ved at sige til Brian Mikkelsen, "Der er nogen som har tisset i flasken!" Et kort øjeblik kom der en nervøs trækken i den konservative politikers øjne, men da han så Birthes noget drillende blik, fattede han sig hurtigt, og gik videre med et lille grin.

Episoden med colaflasken lå jo lige til højrebenet, hvilket Brian Mikkelsen godt forstod. Politikere er jo også en slags mennesker - trods alt!


Slutter i dag

Folkemødet på Bornholm slutter i dag søndag. Et godt gæt vil være, at besøgstallet i Allinge runder de 100.000 gæster. Det er omkring 20.000 flere end arrangørerne havde regnet med. Og afslutningen foregår i høj sol over Bornholm.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar