mandag den 28. juli 2014

Bycykler i København til 86 millioner kroner

Jeg var ved at få morgenkaffen galt i halsen i går, da jeg læste om det nye i København. Helt nye bycykler til 86 millioner kroner. 

Hvorfor få kaffen galt i halsen over det? Joh, når jeg sætter det op imod trafikal ligestilling i Danmark, som er det, vi efterlyser her på Bornholm, så får jeg ikke det til at passe ind. Og når så trafikal ligestilling bringes på banen, bliver det lige så stille fejet af bordet. Kassen er bare lukket helt i.

Så er der snart nye el-cykler til københavnerne - til kr. 46.000 stykket, leveret af DSB, Kbh og Frederiksberg kommune.

Men når det så gælder København, så er der slet ingen grænser for alt det det bliver givet grønt lys for i Hovedstaden - med tanke på den sidste nye Metro, et milliardprojekt, der er under opbygning.

Bevillingen på de 86 millioner til bycyklerne, er givet med den bagtanke, at få billisterne til at tage cyklen i stedet. Men, kan billisterne da ikke selv betale deres cykler? Eller er den cykel, de har stående i udhuset/kælderen, ikke god nok? Åbenbart ikke, for bevillingen gælder el-cykler.

Ikke alle er enige inde th. på Københavns Rådhus
Nu er det heller ikke alle på Københavns Rådhus, der er enig i dette projekt, da der, fra konservativ side, ligefrem bliver talt om spild af skatteborgernes penge! Gud ved hvor meget, der bliver taget fra ældreplejen til dette projekt? Bare en tanke!

Bycyklen er udstryret med computer og en LCD-skærm, som bl.a. har et GPS-system med rejseplaner for offentlig transport og meget mere. Alt dette koster 25 kr. pr. time eller også kan man betale 70 kr. om måneden og der­efter 6 kr. per time - for en 30 kilo eldreven bycykel!

Projektet er finansieret gennem Københavns kommune (hvad bidrager Region Hovedstaden til dette?), DSB og Frederiksberg kommune. I alt er der 1860 el-cykler, og sat op imod de 86 millioner kroner, kommer cyklerne til at koste skatteyderne små 46.000 kroner stykket - over 8 år.

Foto: Erik Krog 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar