lørdag den 5. juli 2014

DSB forbud mod rygere

Når jeg tænker på "de gode gamle dage", hvor der til enhver julefrokost i familieregi, stod askebægre ved hver enkelt kuvert, samt cigaretter ad libitum til gæsterne, så er vi kommet for meget over i den anden grøft ved alle disse hysteriske forbud, som bare bliver mere og mere omfattende for rygerne.

Så længe det er lovligt at købe og ryge tobak, er vi kommet så langt i omtalte forbud, at lovligheden i at ryge tobak, nærmest er drejet over til en kriminel handling.

Det seneste tiltag imod de stakkels rygere er, at det nu er ulovligt at ryge på togperronerne. Når jeg husker tilbage på de stationer, hvor togene holder lidt længere (f.eks. Odense), kunne man altid opleve rygere stå af toget for, at tage et par enkelte hiv på en cigaret. Det er nu forbudt. Eller sagt på en enden måde - du opfattes som kriminel hvis du gør dette!

Dette forbud er bare for langt ude!

Vi talte engang om "Forbudssverige" - dette begreb, er vi nu i Danmark langt foran end i Sverige. Og nej, jeg skriver ikke dette for egen skyld, da jeg er ikke ryger. Hvis jeg ikke kan tåle røgen fra tobak, går jeg bare et par skridt til siden. Mere besværligt er det altså heller ikke!

Og det gør det ikke mere rigtigt, at DSB udsteder et forbud for rygning på perronerne ud fra et falsk grundlag, hvor undersøgelserne er direkte usandt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar