søndag den 27. juli 2014

En fiskekutter på værft

Fiskekutteren SG 450 på værft i Tejn
For ikke så mange år siden var Tejn havn Bornholms næststørste fiskerihavn. I dag er det meget småt med fisk der landes på kajen i den før så travle havn.

Dengang - da der var fisk nok i Østersøen, var Tejn en helt anden og meget mere livlig by, end den vi oplever i dag.


De gyldne tider

Pengene flød nærmest på kajen i form af fangster fra Østersøen. Ingen fiskere kunne finde på, at gå selv når de skulle hjem, så med den indstilling kunne tre Taxaselskaber leve godt af den trafik. Jeg har også hørt fortællinger om, at fiskere lejede en flyver til Kastrup Lufthavn - bare for at tage sig en pølse på Rådhuspladsen!

Sådan er det bestemt ikke mere!

Der kommer stadig et par fiskekuttere i havnen, men det er langt fra tidligere tiders fangster. Det er så lidt aktivitet i fiskeriet, at havnen, til tider, nærmest virker død.

Det ligner en påsejling for fiskekutteren
Kun når vi har Trolling Master Bornholm, kan man fornemme noget af den travlhed, der engang herskede i havnen. Men det er kun fire dage om året, så den aktivitet er som en dråbe i havet (undskyld udtrykket).


SG 450

Tejn Værft er heller ikke det mest aktive på havnen mere, men af og til kommer der en båd, der trænger til en hjælpende hånd, så da jeg kom forbi havnen i går, så jeg en fiskekutter jeg ikke kendte, SG 450, som tilsyneladende havde fået en påsejling agter.

Kutteren ser umiddelbar velholdt ud






Jeg har prøvet at "google" kutteren, men kan ikke finde nogen oplysninger på den. Men som jeg ser skibet på værftet, så er SG 450 en ret velholdt fiskekutter.


Engelske kuttere

Når jeg så tænker tilbage på min tid på Færøerne, hvor jeg tit så engelske fiskekuttere lægge til i Thorshavn, så var der en kæmpeforskel på engelske og danske fiskskibe. Den danske fiskeres skibe fremtrådte yderst velholdt i forhold til deres engelske kollegers skibe, der for det meste lignede noget der var tjenlig til ophugning - selv om flere af skibene kun var et par år gamle. Det var ret sørgeligt at se på. Om det stadig er sådan, har jeg ingen viden om - men jeg har mine anelser.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar