torsdag den 31. juli 2014

I Norge under terrortrusler

Et Norwegian fly, her i Gardermoen lufthavn nær Oslo
Det har i et stykke tid været meningen, at jeg skulle en kort tur til Norge her først på ugen. Da så terrortruslen mod Norge tikkede ind på nyhederne, tænkte jeg kort over den, men heller ikke meget mere. Det kan ikke nytte, at vi laver om på vor dagligdag på grund at terrortrusler, for gør vi det, har terroristerne vundet.

Jeg tog af sted tirsdag, hvor det norske alarmberedskab var gået en grad tilbage, men man opretholdt stadig alarmberedskabet i sit fulde omfang ved grænseovergange, havne, togstationer og lufthavne - var budskabet i dagspressen denne tirsdag morgen.

Nu havde jeg en plan om, at tage nogle billeder i Gardermoen lufthavn ved Oslo, for det er jo ikke hver dag, der er et sådan beredskab i Norge. Selvfølgelig havde jeg da tænkt mig at spørge om det var OK, for det kunne jo meget let misforstås, og et terrorberedskab i det røde felt, spøger man ikke med.


Kastrup

I Kastrup lufthavns udenrigshal, så jeg et par danske politifolk iført skudsikre veste og svært kaliber pistoler, men det var også kun det jeg fik øje på, så jeg var lidt spændt på, hvad der blev disket op med i Norge i samme genre.

Ved Gaten fik vi oplyst, at vi godt kunne gemme vort pas væk, da man kun ville se vort Boardingpas. Der gik et "sus" gennem køen, da alle havde fået af vide, at man ikke kunne komme ind i Norge uden et pas. Så her stod alle parat med Boardingpas og deres personlige pas. Men uanset hvad vi havde fået oplyst i dagspressen, så var der ingen der gad se vore pas.


Her i Gardermoen lufthavn var alt normalt om tirsdagen
Gardermoen

Da Norwegianflyet landede i Gardermoen, nær Oslo, var der ikke en eneste politimand at se, så jeg fortsatte mod bagage udleveringen. Men her var der også ganske normale tilstande. Herefter gik jeg mod udgangen. Her havde jeg helt sikkert regnet med en skærpet kontrol, både af bagage og pas! Men nej, alt var helt normalt, så vi så ikke en eneste af det kontrollerende personale.

Ude i ankomsthallen var der heller ikke noget sikkerhedspersonale/ politi at få øje på - men så ved togafgangen da? Nej, heller ikke her var der noget, der kunne tyde på et forhøjer alarmberedskab, eller bare noget mindre - intet. Alt var normalt.

video

Her ved togstationen i Gardermoen lufthavn, var der heller ikke noget unormalt denne tirsdag, og det så heller ikke ud til, at borgerne i Norge havde ladet sig påvirke af den seneste uges uro om terror.

Norge er forbavsende hurtigt kommet fra en alvorlig terrortrussel til normale tilstande.

Foto og video: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar