tirsdag den 1. juli 2014

Ny trafikrute til Bornholm?

Ikke så langt fra HK-teltet forsøgte Henrik Sass Larsen (S) at fange
tilhørernes interesse. Det lykkedes ikke helt, så jeg gik videre
En formiddag på Folkemødet

Da vi var på Folkemødet, tidligere i juni måned, var vi lige en tur inde i HK-teltet i nærheden af Kirketorvet i Allinge. Her blev vi budt på "morgenmad" om formiddagen, så da vi allerede havde spist vor morgenmad - om morgenen, takkede vi pænt for tilbuddet - men nej tak! I stedet begyndte vi en lille diskussion med HK om trafikal ligestilling, som er så vigtig for Bornholm.

Da "HK-manden" kunne høre, at vi var tilflyttere til Bornholm, var hans meget dårlige svar til os, at vi måtte jo forvente, at når vi flyttede til Bornholm, var det forbundet med store rejseomkostninger!

Dertil svarede min hustru, at vi ikke alle kunne bo i København. Det fik manden til at lukke munden for de udtalte argumenter. Nu var det heller ikke for vor skyld, at vi efterlyste trafikal ligestilling - men for Bornholm.


Et besøg i det Østjyske - og en idé

Vor datter har lige været på besøg i sin fødeegn - Østjylland. I den anledning besøgte hun nogle af vore venner, for lige at medbringe dem en hilsen fra os på Bornholm, men også for at få en god snak "om de gode gamle dage" i Odder.

I samtalens forløb kom det aktuelle emne op om trafikal ligestilling på banen. Vor ven i det Østjyske havde et alternativ forslag til en trafikforbindelse - et forslag, som han forøvrigt havde undersøgt kunne holde.

  • Ideen går ud på, fortæller min gamle ven, at etablere en forbindelse fra Nyborg til Bornholm for en pris af 600 - 700 kroner hver vej (bil). Det vil give mange turister over til Bornholm, da Nyborg ligger midt i landet med motorvej fra alle sider. Det ville samtidig give arbejdspladser til begge steder, som forøvrigt slås med det samme problem - arbejdsløshed.
  • Ligesom i Rønne har Nyborg en funktionsduelig færgehavn, så havnen ligger der kun for at blive brugt! Dette vil fjerne trafikken fra København, hvilket en del mener kunne være et problem - men kun for dem, der vil til København, og det er langt fra alle, der vil det. Hvis man herefter vil til København, skal der passeres en bro (ligesom Øresundsbroen), samt en køretur til København (ligesom fra Ystad). Så reelt er der slet ingen forkel i den henseende.
  • Dem der får rigtig meget ud af dette forslag er fynboer, jyder og de tyske turister. Pengene kunne findes ved at stoppe metroen i København (hvilket nok ikke kan lade sig gøre) - men broen over Femern kan stoppes. Fælles for dem begge er, at de er overflødige.
  • Der findes ingen steder i København, som ikke er i cykel eller gå afstand (man bygger oven i købet supercykelstier), hvor metroprojekter m.v. kun bygges for at give stemmer. Det hele ligner nærmest  sognerådspolitik, så de berørte politikere kan få sit billede i aviserne (se hvad jeg har lavet!).
  • Men da landet som bekendt er styret af akademikere, kan man jo ikke forvente  løsninger, der udnytter vores skattepenge optimalt, idet de ingen logisk eller økonomisk sans har, da de fra vuggestuen til eksamen - som 35 årige - aldrig har tjent deres egne penge selv, som de tror kan plukkes i skoven.
  • Bornholm - Danmarks Maderia, vil blive oversvømmet med turister fra hele verden, da adgangen bliver let og billig, og hvorfor give Sverige penge når de kan blive i Danmark? Jeg syntes, fortsætter den gæve østjyde, at man skal kontakte turistforeningen, der er en stærk organisation med et stort netværk, for løsningen er så nem, at den kan sættes igang allerede imorgen, da alt allerede findes.
  • Dette er langt bedre end borgmester Grosbølls flygtninge eventyr. Og har I forøvrigt politi nok til at styre de flygtninge, der vil komme til øen?

Endnu sejles der til Ystad, men hvad bringer fremtiden?
Det må siges et være et vidtrækkende forslag. Om det kan realiseres kan jeg ikke sige, men der er flere gode ting i det, bl.a. Nyborg havn, der ligger et godt sted for næsten alle i Danmark, men så sandelig også for de tyske turister, der ved denne afskibningshavn kan spare en lang køretur til Ystad - og i tilgift kan der spares to dyre broer!

Der er tanker i gang om superfærger til København (Oslo-færgens kajplads) - men hvorfor hele tiden have fokus på København? En superfærge kan nå Nyborg på samme tid som København. Vi råber efter alternative forslag, så vil dette være noget, der kan arbejdes videre på?

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar