torsdag den 3. juli 2014

Voldsomt skybrud over Tejn Sandkås

"Sne" langs cykelstien i sandkås den 2. juli 2014
I går morges blev vi vækket kl. 05:50 af både torden og regn. En ting er torden, men at regnen væltede så kraftigt ned, kom noget bag på os. Regnen høvlede så kraftigt ned, at jeg skal mange år tilbage for at have oplevet noget lignende. Og den oplevelse var helt tilbage i Australien, og slet ikke på disse breddegrader.

Ca. 15 minutter efter begyndt det at hagle - voldsomt. Nu var det, at vi så bekymret efter vort nye drivhus - kunne det klare det voldsomme uvejr? Det kunne det!

Først en time senere tog uvejret af, og vi kunne så småt skimte nogle huller i skylaget, samt kunne vi høre, at tordenvejret forsvandt fra Tejn og omegn.

Lidt svært at tro sine øjne i juli måned

Naboen kom ind til os. Hele deres udhus og garage var oversvømmet, og en del bøger og møbler var kommet under vand. I forhold til naboen, var vi sluppet nådigt her på adressen. Kun strømmen var gået i kort tid, da relæet var slået fra på grund af tordenvejret.


Sne i Sanskås

Da jeg senere kørte til Allinge kunne jeg konstatere, at vejen havde taget skade af uvejret, da asfalten flere steder var helt ødelagt, hvilket undrede mig en del? Kan regn virkelig ødelægge asfalten så hurtigt?

I Sandkår fik jeg et meget underligt syn - sne!?! Det havde haglet så meget i Sandkås, at der var "sne" langs vejen.

Flere biler var stoppet over det underlige syn midt på sommeren. Men det var ganske vist.

En bil stoppede bag mig, og passageren rullede vinduet ned, "Er det sne?" råbte en meget tvivlsom stemme til mig, henvendt til de mindre driver langs vejen. "Tja", svarede jeg og fortsatte, "det er så tæt på sne, som det kan komme - for det er hagl". "Vildt" råbte passageren og sprang ud af bilen med sit kamera.

Det var sikkert en af de dage, jeg vil kunne huske længe.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar