søndag den 17. august 2014

Bornholm Rundt på Cykel

Mange, på min egen alder, deltager i Bornholm Rundt. Læg
lige mærke til bilen under overhaling.
I dag havde vi det traditionelle motionscykelløb, Bornholm Rundt - et løb på 103 km, hvor der er masser af bakker på den sidste halvdel af løbet.

I år var der rigtig mange tilmeldte til løbet, som kunne mønstre 1.465 deltagere, hvilket er rekord.


Regnvejr

Løbet startede i regnvejr, men det forhindrede ikke de mange deltagere at stille op ved starten på Østre Skole i Rønne.

Nu er regnvejr heller ikke nogen gyldig grund til, at blive hjemme, hvis man er tilmeldt Bornholm Rundt, da løbet er kulmationen for mange kilometers træning på landevejen.


Humøret fejlede ikke noget - trods vejret

For andre garvede motionister er løbet bare et af mange cykelløb, så selvfølgelig gennemfører man - uanset vejret.

Men omkring kl. 11:15 skiftede vejret til opholdsvejr, for derefter at gå over til lidt stedvis sol, og det tror jeg ikke, der var ret mange, der var utilfreds med.

I år var jeg ikke selv med, da jeg i foråret fik en virus, samt efterfølgende konstateret astma - så jeg havde rigeligt med luftvejsproblemer. Da jeg så også fik min hånd i klemme i en bildør, midt på sommeren, var resten af min cykeltræning spoleret for dette år.

Men det skulle selvfølgelig ikke forhindre mig i, at tage ud og tage nogle billeder af de mange glade motionister på landevejen - men det rykkede gevaldigt i mig for at være med.


Fra Skagen til Bornholm Rundt

Bornholm havde et hold cykelryttere med i løbet fra Skagen som afsluttes med Bornholm Rundt. Disse skrappe ryttere fulgte jeg via Facebook, hvor Maiken Jørgensen hele tiden sørgede for, at holde sine fb-venner opdatere med tekst og billeder. Maiken var selv deltager i Bornholm Rundt i dag.


Denne overhaling er vist ikke helt efter færdselsloven (en tysk billist)
Motionister og billister

Da jeg stod på bakken, lige ved indkørslen til Tejn, kunne jeg ikke undgå at se, hvordan mange overtrådte færdselsloven - og her taler jeg ikke bare om deltagerne i motionscykelløbet, men også rigtig mange billister stod til at få inddraget kortet - hvis der havde været politi på stedet.

Der var også mange eksempler på, at motionisterne fyldte hele kørebanen i deres side. Set fra cyklisternes side, så er det svært, at overholde færdselsloven i sådanne situationer, selv om vi selvfølgelig er forpligtet til det, men det billisten foretager sig på billedet, er direkte livsfarligt, da han/hun ikke kan se hvad der kommer i svinget forude.


Foto og video: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar