torsdag den 28. august 2014

Kommuner og ulovligheder

Der skal ikke meget til, før en kommune melder en borger til politiet. Jeg kender til en sag, hvor en borger fik et påbud om, at etablere et rensningsanlæg på sin grund. Selv om borgeren kunne bevise, at det tilbud han havde indhentet - og videregivet til kommunen, som bevis på, at han havde efterkommet påbuddet, blev politiet inddraget i sagen.

Den pågældende smedemester, som skulle udføre opgaven, hoppede fra sit tilbud, så borgeren var nødt til at indhente en nyt tilbud - og derved blev datoen for påbuddet overskredet. Borgeren havde orienteret kommunen om den nye situation, og alligevel blev han anmeldt!


Nørreport Station

Anderledes er det, når det gælder for kommunerne, når de ikke retter sig efter loven. Københavns kommune havde ikke indhentet tilladelse til at ombygge Nørreport Station - en sag til mere end 100 mio kroner. Men det er selvfølgelig noget helt andet!

Teknisk forvaltning i København havde ikke været opmærksom på, at ved en ombygning af Nørreport, lænede pladsen sig helt op ad Rosenborg Slot, Botanisk Have, samt Jarmers Tårn og H.C. Ørstedsparken. Alt dette hører ind under fortidsmindebeskyttelseslinjerne, som kræver en særlig opmærksomhed og tilladelse til byggeri. Den sag klarer man så med en dispensation, der lovliggør projektet. 

Den havde ikke gået for en privat person.

Nu er der bare det ved despensationer af den art, at tilladelsen først træder i kraft en måned efter dispensationen er givet. Så kan vi vælge at tro på, at Københavns kommune overholder dette, eller gives der også en tilladelse med tilbagevirkende kraft i dette tilfælde?

Vi er alle lige for loven - men nogen er mere lige end andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar