tirsdag den 5. august 2014

Politi og borger

Forleden blev jeg bedt om at svare på en del spørgsmål vedrørende mit syn på politiets arbejde. Nu har jeg ikke selv den store erfaring på dette område, da det er meget få sager jeg selv har haft berøring med i den henseende..


Nogle enkelte sager

Vi fik engang stjålet vor næsten nye Alfa Romeo fra garagen. Politiet har ikke rørt en finger for at få den sag opklaret - mener jeg. Så har jeg hjulpet bekendte, som har været anmeldt til politiet af det offentlige. Her har jeg også en meget dårlig erfaring med politiets efterforskning - for, efter min mening, var der overhovedet ikke tale om en efterforskning.

Og så kender jeg en pensioneret kriminalassistent, der direkte siger, at han ikke er imponeret over sine tidligere kollegers arbejde. Den lader jeg lige stå et øjeblik!

Så alt i alt kastede jeg ikke ret meget glans over politiets arbejde i den undersøgelse.


Ingen hjælp

Borgerne får slet ikke den hjælp fra ordensmagten, som de har krav på
I sidste måned kunne jeg så se og høre på TV-nyheder, at politiet slet ikke udfører efterforskning på tyverier under 100.000 kroner!?!

Okay - så er det sgu sagt! Man skal altså ikke forvente nogen som helst hjælp i "ganske banale tyverisager" som af en mobiltelefon, cykel eller indbo for under 100.000 kroner.

Vi har også før hørt, at politiet ikke engang gider se efter computere og smart phone, som er udstyret med en gps-dims, der kan oplyse, hvor den stjålne vare befinder sig, - også selv om politiet får opgivet adressen, hvor kosterne befinder sig.

Ligesom i går kan jeg nu stille samme spørgsmål om, hvad vore skattekroner egentlig bliver brugt til, for i omtalte tilfælde, kan borgeren se meget langt efter hjælp fra politiets side. Ikke underligt - falder en borgers retsbevidsthed ret hurtigt til under nulpunktet.


Andre sager

De seneste sager jeg lige vil berøre, er fra voldsramte kvinder. Her siger kvinderne direkte, at politiet slet ikke kommer ved en anmeldelse. Offeret skal selv henvende sig til politiet - og helst dagen efter.

Også en anmeldelse om et røveriforsøg, hvor 18-20 unge forsøgte at røve en 72 årig mand, havde ikke politiets interesse, selv om der blev ringet 112. Først efter mere en to timer og tre opkald, dukkede en patruljevogn op. Politiets undskyldning var, at de var for ophængt på Nørrebro, og derfor manglede mandskab. Det kunne man have oplyst allerede ved første opkald, så den tror jeg ikke helt på.

- og med de mange andre sager i dagspressen om politiets arbejde, ser det ud til, at man kan føje et troværdighedsproblem til det øvrige. Det er bestemt noget at arbejde på for ordensmagten i Danmark!

Foto: Fra nettet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar