onsdag den 10. september 2014

Gangbroer og Glomdalsmuseet i Elverum

De to gamle - Erik og den gamle "jernbanebro".
En af de ting jeg godt kunne tænke mig at bruge et par dage på, er Glomdalsmuseet i Elverum i Norge. Elverum ligger omkring 150 km nord for Oslo - eller bare 25 km fra den gamle olympiske by, Hamar.

Dog har Elverum en hel del mere at byde på end selve museet, så jeg ser frem til, at jeg engang får noget mere tid til mig selv, så jeg rigtig kan gå på fotosafari i denne by og omegn, for der er rigtig mange gode fotomotiver, som kan knyttes til byens historie.


Elven Glomma

Elven - eller floden Glomma, er 623,18 km lang og er dermed Norges længste elv. Elven løber tværs igennem Elverum og deler byen i øst og vest, hvor den østlige del er langt den største. Om vinteren fryser elven helt til is, - men nu taler vi også om frost på 25-30 grader eller mere, så om vinteren kan Elverum godt minde lidt om en dybfryser. Når en by er delt på denne måde, er der naturligvis et behov for broer, og dem er der nogle stykker af i Elverum.

Et af de gamle norske træhuse i Glomdalsmuseet

Jernbanebroen

Den gamle jernbanebro, - er en gangbro. Broen blev bygget som en jernbanebro, men er aldrig blevet anvendt til formålet, da man vedtog, at føre jernbanen ad en anden vej end den oprindelige tænkte, Broen var for smal til køretøjer, derfor blev den ombygget til en gangbro.


Glomdalsmuseet

Når man går fra østsiden med vest, kommer man lige over til en bydel, der rummer en del flotte træhuse, og fortsætter man til venstre langs elven, ramler man direkte ind i Glomdalsmuseet.

Det kan godt være svært at vælge et godt motiv, men her er ét af de mange.
Desværre har jeg kun haft begrænset tid til Glomdalsmuseet, når jeg har været på familiebesøg i Elverum, for der er rigtig meget at se på her.

Når man går længere sydpå langs Glomma, kommer man til endnu en gangbro, der forbinder Elverum over elven.

Denne gangbro er endnu smallere end den gamle jernbanebro, og da den står lige på et sted, hvor der er godt gang i vandstrømmen, kan det godt blive lidt af en oplevelse at gå den vej over (se video).


video


Foto og video: Erik Krog og Randi Krog Belseth

Ingen kommentarer:

Send en kommentar