tirsdag den 2. september 2014

Huon Pine, det tasmanske træ

  En træskål Huon Pine, som jeg tog med hjem for 7 år siden
En meget speciel træsort, som kun findes på Tasmanien, er Huon Pine. Jeg bliver altid fascineret af dette træ, hver gang jeg ser det - men det er ikke ret ofte. Det ikke er nemlig ret tit, at jeg bevæger mig om på den anden side af kloden.

Huon Pine har meget tætte træringe, og yderst olieholdigt, og en hel speciel lugt. Jeg talte engang med en kendt bådebygger på Tasmanien om træet, og han hævder, at når man bygger en træbåd af Huon Pine, så behøver man ikke give båden nogen form for maling de næste 100 år, så olieholdigt og holdbart er træet.

Huon Pine er et klonal træ, hvilket vil sige et træ, der kan eller har klonet sig gennem en proces kaldet lagdeling eller vegetativt kloning.

Et andet eksemplar i Huon Pine, som Erik
Rudolf havde med sidst han var i Tejn


Lidt om Huon Pine

Lagdeling er, når et frø kommer i kontakt med jorden og spirer nye rødder. Vegetativ kloning er, når stammen dør men rødderne er stadig i live og spire til et nyt træ. Huon Pine er verdens ældste af den art. Det er altså ikke bare en formering af træet, der forekommer - men en kloning af det gamle træ.

Ved at studere træringene i Huon Pine, har klimatologer været i stand til etablere en kontinuerlig registrering af klimaændringerne gennem mere end 3700 år!

Dette enestående træ findes mange steder på Tasmanien, men sikkert mest i den tasmanske regnskov i det vestlige Tasmanien. Her findes der store arealer med regnskov. Jeg har været i regnskoven, både i form af en gammel tandtrukken jernbane, der kører fra Queenstown til Strahan, men også fra dengang vi sejlede ned langs Gordon River og langt ind i regnskoven. I begge tilfælde stødte vi på Huon Pine.

Denne video er fra den gamle togbane, som kører mellen Queenstown og Strahan i Vesttasmanien

- og denne video er fra Gordon River, som løber ind i regnskoven i Vesttasmanien

Da jeg sidst var i Hobart, var der en miljødemostration for at bevare de tasmanske skove - og navnlig Huon Pine. Det er ingen hemmelighed, at den store træindustri i Japan, vil opkøbe alt det ædelt træ, de kan komme i nærheden af - bl.a. som de gør i Indonesien. Men japanerne er ligeledes meget interesseret i træet fra Australien. Det var dette demostrationen gik ud på. Hvis det er op til det tasmanske folk, så får Japan ikke engang det mindste savsmuld fra de tasmanske skove.

Foto og video: Erik Krog 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar