søndag den 14. september 2014

Huse uden bopælspligt hitter på Bornholm

Ifølge ejendomsmæglerne på Bornholm, er der ved at komme godt salg i huse uden bopælspligt på øen. Det har medført, at der er kommet et helt nyt kundemarked til klippeøen - kunder, der søger fritidshuse, som ikke er beliggende i de kendte sommerhuseområder.


Byer med fritidshuse for udlændinge

Bl.a. Danbolig søger huse uden bopælspligt på Bornholm
Nu kan udlændinge jo ikke købe danske sommerhuse, men de kan købe danske helårshuse, så alene her er der åbent for nye klienter, der ad den vej kan erhverve sig en sommerbolig. Dog har jeg læst mig til, at en hushandel af den art først skal godkendes af Justitsministeriet, hvor køber skal kunne dokumentere et slags tilhørsforhold til Bornholm. Men selv "tilhørsforhold", som tidligere ferier på Bornholm, har vist sig at være gyldige for en godkendelse.

Derfor har flere ejendomsmæglere på Bornholm nu søgt efter helårshuse uden bopælspligt.


Byer uden bopælspligt

Sidste år ophævede Bornholms Regionskommune bopælspligten i bl.a. Tejn, Sandvig, Vang, Helligpeder, Teglkås, Snogebæk, Listed, Årsdale og Bølshavn. Derimod  fastholdt større byer som Rønne, Hasle, Gudhjem, Melsted, Nexø, Allinge, Aakirkeby og Klemensker deres bopælspligt.


Boligreguleringsloven og bopælspligten

Det var bl.a. spørgsmålet om boligreguleringsloven, jeg udbad mig et svar om ved vor Borgmester Winni Grosbøll - om dette var et element i behandlingen af bopælspligten, efter det afholdte seminar vedrørende en ændring af bopælspligten på Bornholm.


Her er svaret fra Winni Grosbøll, som er fra d. 24/2-2013:

Borgmester Wini Grosbøll (S), lover
at svare på et spørgsmål - men
"glemmer" at svare
Kære Erik Krog


Som du selv skriver har jeg lidt rigeligt at se til i øjeblikket, så jeg kan for nuværende ikke svare på dit spørgsmål. 

Som det har fremgået af dagspressen har kommunalbestyrelsen haft et indledende temamøde om Boligpolitikken. De kommende måneder kommer vi til at diskutere spørgsmålet mere indgående, og til den tid vil jeg meget gerne svare på dit spørgsmål.

En endelig beslutning vil formentlig kunne behandles i kommunalbestyrelsen inden sommeferien.

Venlig hilsen

Winni Grosbøll
Borgmester


Jeg har aldrig fået det lovede svar fra Winni Grosbøll!

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar