lørdag den 20. september 2014

Kom så igang med den Kattegatbro!

Broen over Store Bælt
Dengang Storebæltsbroen blev bygget, var det en gammel drøm, der blev opfyldt, da man nu kunne køre fra Jylland til Sjælland, uden at skulle have et afbræk i form af en færgetur over Store Bælt. Turen over bæltet gik betydeligt hurtigere med broen, hvilket helt sikkert var det primære, da man i sin tid vedtog det store brobyggeri.


Storebæltsbroen, en succes

Her, 16 år efter efter Storebæltsbroen blev åbnet for biltrafikken (togtrafikken blev åbnet året før), er der udarbejdet en analyse i trafikministeriet, som ikke bare viser, at brugerne ikke bare scorer en tidsgevinst på 289 mia. kroner, men at broforbindelsen vil være en succes for vort samfund på omkring 400 mia. kroner - og det er vel også en slags penge sidst på måneden?


Erhvervslivet og forbruger vinder ved Storebæltsbroen

For bl.a. erhvervslivet har broen betydet en fortjeneste på omkring 289 mia. kroner, hvor de 195 mia. kroner skyldes tidsbesparelser for at krydse Store Bælt over Storebæltsbroen, som til syvende og sidst har kunnet give forbrugerne lavere priser.

I 2014 kan erhvervslivet, bare i transportomkostninger, se frem til en besparelse på hele 3,9 mia. kroner, for hvert døgn krydser 30.000 biler Storebæltsbroen.

Selv om Storebæltsbroen er en succes, så skal vi nok ikke forvente, at der bliver lavere takster på broen, så ud over at samfundet som helhed har scoret på forbindelsen, så er det også en god forretning for Staten.


Kattegatbroen?

Storebæltsbroen's succes får mig til at stille spørgsmålet om en forbindelse over Kattegat, for her ville en forbindelse ikke bare aflaste Storebæltsbroen, Fyn og trekantsområdet, men den vil være med til at udbygge udkantsområderne fra Midtjylland og hele vejen op gennem Jylland.

Vi er allerede godt igang med en forbindelse over Femern, en forbindelse, som kun har vundet genklang i det politiske på Christiansborg, for Tyskland er hamrende ligeglad med forbindelsen. Men en forbindelse over Kattegat, som vi alle i det danske samfund vil have en kæmpegevinst af, er ikke noget som vore folkevalgte gider tage sig af?

Hvorfor?!?

Det er ikke bare et postulat, at vi vil vinde ved en Kattegatforbindelse, for det viser regnestykket fra Storebæltsbroen, at det er tilfældet, for når vi tænker tilbage på tiden før Storebæltsbroen blev bygget, så var der også en stor modstand for dette byggeri - og eftertiden har vist det stik modsatte.

Det kan kun gå for langsomt med en Kattegatforbindelse!

Foto: Fra nettet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar