mandag den 8. september 2014

Oslo, Gardermoen lufthavn

Velkomstskiltet som kan ses på banegården ved lufthavnen
På togperron 1, lige neden for Gardarmoen lufthavn, kan man se et imponerende tårn, der skyder sig 91 meter op i luften.

Rent umiddelbart kan man ikke se, hvad tårnet er for en tingest, da det både kan være en beboelses bygning eller et teletårn af en slags - men tårnet er lufthavnstårnet, hvor flytrafikken bliver overvåget og dirigeret fra.

Lufthavnstårnet i Gardermoen, Oslo




Gardermoen - en effektiv lufthavn

OSL - eller Oslo Lufthavn, er Norges vigtigste lufthavn. I 2013 passerede 23.000.000 passagerer gennem her, og når man tænker nærmere over dette tal, og samtidig ved, at samme lufthavn er fire gange blevet kåret til Europas mest punktlige lufthavn af AEA, som er Association af European Airlines, så er det ret godt klaret.

Indtil for 9 år siden, havde jeg aldrig været i Norge før. Det lyder lidt underligt, når jeg tænker tilbage på alle de andre lande i verden, jeg har bevæget mig i. Men nu har jeg været der så mange gange, at jeg ikke har tal på dem mere - og nu har jeg også kørt cykelløb i Norge.

Derfor er Gardermoen lufthavn, nok en af de lufthavne jeg kender bedst i udlandet. De sidste par gange jeg har landet i Oslo, har jeg også lagt mærke til, at lufthavnen er under om- og tilbygning, og det er bestemt ikke småting, man er igang med i Norge.

Omkring 15.000 mennesker, fordelt over 100 virksomheder, arbejder i lufthavnen døgnet rundt. Dette antal vil helt sikkert vokse, når man bliver færdig med lufthavnudvidelsen. Om man så efterfølgende, stadig kan leve op til Europas mest effektive lufthavn, vil kun tiden vise.

Forøvrigt hedder Gardermoen lufthavn nu officielt "Avinor Oslo Lufthavn", men det er vist kun togpersonalet i NSB, der kalder lufthavnen det i togene, for det gamle navn, "Gardermoen", er mere end svært at få slettet fra folks hukommelse.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar