fredag den 19. september 2014

September hilsen fra Joel Andersen

Handicap Tour de Bornholm

Et flot makroportræt af en gråand, fanget af fotografen Joel Andersen
Normalt står jeg som depotbestyrer på depot Slotslyngen, nær Allinge, under det årlige motionscykelløb, Handicap Tour de Bornholm.

Men i år kom der en vigtig ting i vejen for det projekt, så jeg var nødsaget til at aflyse min deltagelse som depotbestyrer, hvilket ikke er noget, som bare går hen over hovedet på deltagerne - for de er vant til, at jeg står der, år efter år!

Et æble på græsplænen, her kan man næsten altid finde en gedehams
Der var også en anden ting det gik ud over, selv om vi taler om den samme fællesnævner, som er handicapløbet, for en af deltagerne er gift med fotografen Joel Andersen, og jeg havde set frem til, at se dem begge igen i år - ikke bare på depotet, men også til kaffe i hjemmet i Tejn.


Fotografen og hustru

Allerede den første gang i mit Handicap Tour de Bornholm, løb jeg ind i ægteparret Alice og Joel Andersen, idet Alice engang havde været ude for en alvorlig ulykke, og derfor var deltager i handicapløbet.

Med årene er dette gensyn blevet til et venskab. Men Joel Andersen, har også sendt mig en hel del billeder af Danmarks insekter i makrooptagelse - billeder, som jeg har brugt på min blog, tilført min egen tekst med lidt oplysningshjælp fra Google.

Heldigvis kom jeg tilbage et par dage efter handicapløbet, og da Alice og Joel Andersen stadig var på Bornholm, kunne vi mødes til en kop kaffe i Tejn, inden de atter vendte hjem til Kregme i det Nordsjællandske.

En gedehams i æblet
Jeg spurgte Joel, om han havde taget nogle billeder under Handicap Tour de Bornholm, da jeg ikke selv havde lejlighed til at vise billeder her på bloggen. Men hustruen Alice havde givet Joel fri for fotografering, så jeg kunne ikke skaffe nogle billeder til mine bloglæsere ad den vej. Men i går sendte Joel Andersen mig nogle af de billeder, som han er så skrap til, - nærbilleder af Danmarks insekter.








Gedehams

Jeg har før haft en gedehams fra Joel Andersen, men nu har jeg fået sendt en del unikke billeder af en gedehams i et æble, og dem kunne jeg ikke stå for. I Danmark findes der hele 7 arter af gedehamse, hvor den mest kendte er hvepsen, som vi har haft rigtig mange af i år.


Vi kender alle et hvepsebo, som er mere papirtyndt end et 30 gr. papir - og det er tyndt. Man kan vel derfor sige, at et hvepsebo er lavet af papir, som hvepsen fremstiller af afgnavet træ, som er det samme materiale, som vi fremstiller vort papir på. Hvepsen/gedehamsen gnaver træet af med kindbakkerne, og blander massen med sit spyt, hvorefter den har den færdige papirmasse til hvepseboet.

Et hvepsebo starter nærmest som omvendt dråbeformet med ét indflyvningshul forneden. Jo større et hvepsebo bliver, jo mere fremstår det som kugleformet.

Flotte nærbilleder af gedehamsen
En gedehams kan leve af næsten hvad som helst, hvor den sagtens kan gå igang med råddent kød, men også et æble, som vises lige ovenover, for det er netop det æble, fotografen har fanget sine billeder af gedehamsen.

Nu kan hvepse/gedehamsen også godt lide syltetøj, så et åbent syltetøjsglas, vil helt sikkert tiltrække det noget upopulære insekt, derfor kan den være temmelig generende ved et udendørs arrangement. Men også nektar tiltrækker gedehamsen, på samme måde som med bierne. Dog kan den aldrig forveksles med en honningbi, da den har en helt anden rolle end honningbien.

Hvis hvepse/gedehamse bliver for generende, kan man med held stille et syltetøjsglas et stykke væk fra et kaffebord, idet de irreterende bæster med garanti vil søge efter glasset. Så skal man selvfølgelig ikke have andre syltetøjsglas stående på kaffebordet, for så er man lige vidt.

Grunden til, at hvepsen anses som et skadedyr er, at de er generende for os mennesker, men et faktum er, at den er en effektiv jæger, og er med til, at holde andre skadedyr nede, bl.a. kållarven.


Gråanden

Øverst i dette indlæg ses et billede af en hun gråand, et billede som må siges er et makrobillede af anden. Gråanden er vel nok den mest almindelige and i Danmarks natur, en andetype som vi møder i næsten alle vandhuller i landet. Så den kræver vel næppe en nærmere omtale. Dog er det nok ikke nogen overdrivelse at sige, at gråanden svømmer bedre end den går.


En guldsmed
Guldsmeden

Her har fotografen fanget en guldsmed i Melby Overdrev, og farven fortæller os, hvorfor den er navngivet som "guld".

Guldsmeden er ikke bare en hvilken som helst insektart, idet den hører til en af de ældste insektordner overhovedet. Der findes over 5000 arter fordelt på 27 familier ud over det meste af jorden, så det er et insekt, man kan støde på næsten alle steder.

For omkring 300 millioner år siden fandtes et insekt, der lignede guldsmeden. Dette insekt tilhørte en uddød orden ved navn "Protodonata". Dette insekt var en af datidens største insekter, der havde et vingefang på op til 70 cm, så den var ikke lige til at overse. De guldsmede vi kender i dag, finder vi først fra omkring for 200 millioner år siden, så insektet har bestemt sin plads i jordens insekthistorie.


Lakrød bægerlav
Lakrød bægerlav

Det sidste billede er af lakrød bægerlav fra Melby Overdrev.

Joel Andersen har før sendt et godt nærbillede af Lakrød Bægerlav, men det bliver den ikke mere uinteressant af, nærmest tværtimod. For dette bægerlav er en ret populær del i en juledekoration, da lavet holder sig rigtig godt i en stues tørre klima.

Lavet har ingen rødder eller væv, det kan give den fornødne væske. Planten klarer sig med væde fra dug og regn, og derfor har lakrød bægerlav en helt enestående evne til, at komme sig helt igen, selv efter efter en lang udtørret periode, - på op til et helt år!

Foto: Joel Andersen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar