torsdag den 16. oktober 2014

70 år i går

Erik Krog. Din egen indstilling er vigtig
Det er stadig ikke gået op for mig, at jeg er blevet 70 år - for så er man gammel, og det er nok ikke lige det billede jeg har af mig selv, når jeg sidder på cyklen på de bornholmske landeveje.

På den anden side - når jeg ser i spejlet (som af en eller anden grund nu er i sort/hvid?!?), så er jeg godt klar over, at ungdommens glød og naivitet er langt væk!

Når man så når de 70 år, begynder man (jeg gør i hvert fald), at tænke en del over livet som er gået, og ikke mindst på vore forfædre, som for længst er væk.

Når jeg så går et lille skridt videre, og tænker på, hvor gamle de egentlig blev dengang, så bliver jeg meget bevist om, at jeg er godt inde i livets efterår - for en del døde før de blev 70 år, og resten levede ikke ret meget længere!


Vær aktiv

Nu er jeg af den overbevisning, at så længe man holder sig selv i gang, kan det ikke gå helt galt. Alt for ofte hører vi, at når folk går på efterløn eller folkepension, falder de helt sammen og foretager sig intet, hvilket er med til at forkorte livet. Så jeg tror på, at jeg holder rigtig mange år endnu, for jeg har ikke tænkt mig at sidde foran TV-kassen resten af mine dage. Jeg har meget jeg skal nå endnu!

En ting er statistikker og det lægerne tror på, men ens egen indstilling er garanteret medårsag til livskvaliteten - og i sidste ende, en direkte indvirken på hvor gamle vi bliver.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar