mandag den 6. oktober 2014

En Dome i Allinge

Allinges Dome set fra landevejen. Den ser mere end død ud
For et stykke tid siden satte min "træningsmakker" et billede på Facebook af Folkemødets Dome fra Cirkuspladsen i Allinge, med denne spørgende tekst, - "hvad skal vi bruge den til?" - altså udenfor Folkemødet!

Og det spørgsmål er bestemt meget relevant. Jeg var på en cykeltur i går, hvor jeg kom forbi omtalte Cirkusplads, og det er ret deprimerende at se Folkemødets Dome stå helt uvirksom hen, og især når jeg tænker på den aktivitet, der var i sommers i denne bygning!

Hovedindgangen på Folkemødets vartegn 
Den ny Dome

Omtale Dome blev bygget i år op til Folkemødet, da man de sidste 2 år havde en "forkølet" udgave af en Dome, som var blevet foræret til det populære arrangement. Ideen med den gamle Dome var rigtig god, men den kunne også gøres bedre, så det blev besluttet at bygge en ny og bedre udgave.

Så hele foråret var der en hel del tømrersvende i aktivitet foran den gamle Brandstation i Allinge, som var blevet omdannet til tømrerværksted for det ny projekt. Helt op til Folkemødets start, blev der knoklet for at blive færdig med Domen. Og jeg overdriver vist ikke, når jeg påstår, at det var med det yderste af neglene, at Domen stod "klar" på åbningsdagen.

Og det ny vartegn for Folkemødet blev ret hurtigt et populært sted, og ikke mindst for politikere som Henrik Sass Larsen (S) og Claus Hjort Frederiksen (V), der nærmest gjorde stedet til deres foretrukne "diskussionsklub", når TV 2 Bornholm sendte direkte fra Folkemødet.


Bagsiden af Domen ser meget ufærdig ud, for trapperne til terrassen mangler helt
Tiden efter Folkemødet

Da jeg så cyklede forbi i går - og så den meget forladte bygning, kom jeg til at tænke på omtalte indlæg på Facebook, for det savnede stadig et svar!

Når jeg tænker tilbage på min gamle cykelklub i Lyngby, bliver klublokalet lejet ud til mange private fester. Ja så meget, at hvis man vil have et arrangement i lokalet, skal man tænke flere år frem, for så stor en efterspørgsel er der på det gamle klubhus. Det samme kunne være tilfældet med den meget spektakulære Dome i Allinge - hvis den altså var isoleret, dog ville det ikke være et problem i sommerhalvåret!

Stedet kunne også anvendes til kunstudstilling (det næsten skriger på det) - kun fantasien sætter grænser for de udfoldelser, som Domen kan anvendes til. Og jeg er ret sikker på, at der kunne tjenes en hel del penge på at leje bygningen ud - men i stedet ser området meget ensomt og forladt ud?!?

Helt ærligt, så forstår jeg heller ikke et klap af formålet med bygningen, som kun anvendes 4 dage om året?

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar