fredag den 17. oktober 2014

Halloween i Gudhjem

Det der Halloween er jo en gammel amerikansk skik, der efterhånden har fået godt tag i Danmark. Så kan man lide Halloween eller ej, for vor verden har bestemt ikke den størrelse, som vi engang troede den havde, og dermed vokser vi mere og mere sammen - på godt og ondt.

Kasper og Helena ovenpå labyrinten i Gudhjem
I forbindelse med min 70 års dag, havde vi besøg af sønderjyderne, som tog hjem i går aftes. Inden de drog hjemover, var vi lige en smut i Gudhjem for at opleve Halloween, hvilket den populære by havde gjort en del ud af.

En ret stor edderkop lige midt i Gudhjem
















Labyrinten

Lige ved røgeriet var der bygget en "halmballelabyrint", og det var lige noget for børn i alle aldre, og vore to børnebørn, Kasper og Helena, var da heller ingen undtagelse i den sammenhæng. Selv efter en god halv times tid i labyrinten, var ungerne ikke til at rive væk fra det meget utraditionelle "legetøj", så arrangørerne har ramt plet med den idé!

Græskarudskæring ved havnen i Gudhjem
Der var også udarbejdet en hyggelig "uhyggetur" gennem Gudhjem, så de mange butikker og restauranter var tilpas pyntet til den danske udgave af Halloween.

Sønderjyderne ved Pandekagehuset














Græskar og pandekager

Nede ved havnen kunne man udskære sit eget græskar til sin egen udgave af et uhyggeligt ansigt, noget som ligeledes tiltrak en del mennesker.

En dekorativ - og meget flad cykel i Gudhjem
På vejen op af den meget kendte "Gudhjembakke", skulle ungerne selvfølgelig lige en tur ind til Pandekagehuset, og det så ud til, at der var en del mennesker, der havde fået samme idé, så jeg er ret sikker på, at flere andre restauranter i Gudhjem havde en rigtig god dag.


Græskarkastning ved Brugsen

En af de ting ungerne gik efter, var en annonceret "græskarkastning", som foregik ved Dagli'Brugsen i Gudhjem.


Den hollandske to-master "Tobias" ved Gudhjem
Desværre skulle deltagerne være tilmeldt dagen før konkurrencen, så det var børnene ikke helt tilfredse med.

Men helhedsindtrykket var ikke til at tage fejl af. Børnene havde haft en dejlig dag, og vi andre havde også nydt turen, hvor vejret havde vist sig fra sin milde og tørre side.

På vej tilbage til parkeringspladsen ved havnen, så jeg en to-master ude på havet, og selvfølgelig kunne jeg slet ikke stå for dette syn, så her havde jeg også kameraet i aktion ;-)

Foto: Erik Krog

2 kommentarer:

  1. Min datter i Norge sendte denne kommentar på Facebook: Randi Krog Belseth: Ikke amerikansk, så vidt jeg forstod efter turen til Dublin for fem år siden. Halloween udspringer vistnok fra irerne og katolismen i udgangspunkt, og blev egentlig fejret helt anderledes end i USA, som (ikke overraskende) har 'poppet' hele fænomenet ud af proportioner.

    Altid godt med kommentarer, så skriver jeg ikke den fejl en gang til ;)

    SvarSlet
  2. da jeg var i usa i 90erne var jeg med til halloween og oplvede den fedeste stemning hvor alle voksne incl. undertegnede klædte sig ud og gik i byen . ikke nødvendigvis skræmmende alt fra planter til pippi. jeg lavede mit første græskar og græskarkerner, fed oplevelse

    SvarSlet