lørdag den 4. oktober 2014

Udgravningerne på Hammershus

Gode oplysninger på Hammershus
Jeg var lige en smut på Hammershus i går, for at se efter de annoncerede udgravninger, - og så kunne det jo også være, at jeg kunne få et par interne oplysninger om, hvad der var fundet ved udgravningerne - så langt. Det eneste jeg endnu havde hørt var, at der var fundet en del kalvekranier, så jeg så frem til at møde nogle af personerne bag det hele.

Men det var kun glædens forventninger, jeg fik ud af det. Godt nok fik jeg nogle billeder af udgravningerne, men der var ikke en eneste i sigte ved de udvalgte steder, og efter skiltet ved Hammershus, så var fredagen da heller ikke det rigtige valg til dette formål.


En af udgravningerne. Der er ikke langt ned til klipperne
Udgravningerne

Da jeg ikke havde mulighed for, at tale med en arkæolog på Hammershus, var det næstbedste, at jeg fandt frem til stederne, der var udgravet, hvilket ikke var ret svært.

Dels var der sat en skilt op ved indgangen, og dels rendte jeg nærmest direkte ind i hullerne på min tur rundt i den gamle borgruin. Men jeg stødte ikke på noget, der kunne fortælle mig, hvad der var fundet i jorden.


Mange får og lam

Det skal ikke være en hemmelighed, at "Hammershus lam" har græsgange i det område omkring Knuden, men det kan nu heller ikke skjules, da der er rigtig mange "affaldsstoffer" fra dyrene - eller sagt på godt dansk, det flyder med lort overalt, så hvis man ikke kan finde sig i det, så skal man ikke gå den vej omkring.

Da jeg ankom til Hammershus, var der godt gang i vaccineringen af får og lam, noget som jeg kunne genkende fra Færøerne. Blot var det en hel del sværere at fange fårene på Færøerne end her på Hammershus, hvor alle dyrene går i en indhegning på et ret begrænset område.

Der er gang i vaccinationerne af Hammerhus' får og lam


Der er små søer på vejen til Finnedalen
Vejen omkring Finnedalen

Da jeg ikke kunne komme videre med oplysningerne om udgravningerne, jeg gik bare ned omkring Finnedalen, en vej som jeg - af ukendte årsager - ikke havde gået før. Jeg kunne også komme den vej til Løve- og kamelhovederne, så hvad ventede jeg på?

Men vejen var også den, hvor alle får og lam havde deres færden, så jeg havde meget øje på stien, hvor jeg gik på.

Da jeg tog hjemmefra, var der det dejligste solskinsvejr, men her på Hammershus var der dis og tåge - ikke det bedste vejr til at tage billeder i, men det lod jeg mig ikke standse af, for det er vist bare noget med indstilling af kameraet!



Et meget kendt motiv fra Bornholm
Løve- og kamelhovederne

Efter Finnedalen gik jeg tilbage for at finde stien til Løve- og kamelhovederne, hvilket var ret nemt, da der er skilte overalt.

Selv om der var en del dis i området, og selv om vi skriver den 3. oktober, var der en temperatur på omkring de 20 grader. Jeg havde taget min australske vest på til turen, samt bar jeg på en rygsæk med alt mit kameraudstyr, så årstiden og vejret til trods, svedte jeg nærmest tran på min vej om til den anden side af Hammershus - og jeg kendte udmærket alle de trapper, jeg skulle op ad til borgen.

Da jeg nåede udsigten til det meget kendte Bornholmske motiv, løb sveden mig ned ad ryggen, så da jeg havde fået taget mine billeder og video, tog jeg trappen resten af vejen op til borgen, for nu skulle jeg hjem og skifte en drivvåd skjorte, og der var vist også en del lort på mine sko ;-)



Foto og video: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar