onsdag den 15. oktober 2014

Uge 42 - kartoffelferie

Uge 42 er efterårsferie - det véd alle børn i dag, men engang hed det "kartoffelferie". Nu er det nok de færreste børn, der er klar over, at efterårsferien engang har haft en anden betydning? Jeg kunne tænke mig, at der er børn, der måske tror, at en kartoffelferie betyder det samme som en  kartoffelfri ferie, eller noget i den dur?

Alle hænder kunne bruges i kartoffelferien
Men i de gode gamle dage, havde bønderne i Danmark brug for hver en hånd til dagens arbejde på gårdene, derfor havde børnene fri fra skole, når kartoffelhøsten skulle i hus, og det skulle den jo gerne inden frosten gik i jorden. Så børnene havde fri fra skole fordi de skulle arbejde i kartoffelmarkerne. Den havde ikke gået i dag!


På gården i Brande

Da jeg var i begyndelsen af tyverne, lærte jeg en familie at kende på en gård i Brande. Da kartoffelhøsten nærmede sig, lovede jeg familien, at jeg ville hjælpe dem med kartoffelhøsten. Det var der ingen som troede på - for jeg boede i Skovlunde ved København - og der var jo et stykke vej til Brande!

Men da uge 42 oprandt, stillede jeg op på gården i det jyske, til stor forbavselse for familien på gården. De gjorde mig klart, at de ikke havde råd til at betale mig, og jeg gjorde dem lige så klart, at jeg var kommet for at hjælpe dem - ikke tjene penge. Det var ikke lige det billede, de gode jyder havde af en "københavnersnude".


Det var hårdt arbejde i kartoffelmarken
De lune jyder

Efter den første dag i marken var jeg øm over det hele - lige med undtagelsen af mine øjenbryn. Da vi startede i marken den næste dag, spurgte de mig om hvorfor jeg gik så underligt, og om jeg havde ondt nogen steder? Jeg svarede undvigende, og kom med en forklaring om, at det kun gjorde ondt når jeg grinede.

Jeg kunne se, at de lune jyder var på nippe til at smile over den bemærkning - men vi havde et arbejde, der skulle passes, så der blev ikke spildt mere tid på den bemærkning.

Men for hver dag der gik, fik jeg det bedre, og hen imod slutningen af ugen, hjalp jeg også med at læsse, da jeg havde overskud til det.

Da ugen sluttede, og høsten var i hus, fik jeg nogle anerkendende ord med på vejen hjem - samt en pakke 10 stk. Prince og en halv flaske snaps.

Jeg fik en oplevelse på gården i Brande, om hvordan en kartoffelferie var for skolebørnene i de gamle dage, og den oplevelse ville jeg ikke bytte væk for en ugeløn eller tre.

Foto: Fra nettet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar