tirsdag den 18. november 2014

Fuglafjørður, en bygd på Færøerne

Fuglefjord, bygden breder sig nu et godt stykke op ad fjeldet til højre
Der er rigtig mange smukke steder på Færøerne, men det vil kræve for meget spalteplads, hvis jeg skulle nævne dem alle i dette indlæg, - samt kommentere, hvorfor disse steder har en plads i mit hjerte. Et af stederne er Fuglafjørður - eller bare Fuglefjord på dansk.


Affolket bygder

For ikke så mange år siden var mange bygder på Færøerne ved at blive alvorlig affolket, men de mange tunneller og broer har været med til, at dette ikke går så stærkt mere, selv om Thorshavn stadig vokser ret stødt.

Lystbådehavnen i Fuglefjord. Mange af bådene bliver anvendt til lidt fiskeri
Fuglefjord ligger på Østerø, som er øen der ligger lige øst for Strømø, hvor Thorshavn er placeret.

I dag er det meget nemt at komme frem og tilbage mellem disse øer, men den gang jeg kom til Færøerne for første gang, var det langt mere tidskrævende.

Fuglefjord har i dag omkring 1500 indbyggere, så når man sammenligner bygden med Thorshavn's 18.000 indbyggere, så er Fuglefjord meget lille - og dog, for bygden breder sig godt fra havnen og videre op ad fjeldet, og der bliver stadig bygget ud.

Det specielle sted i Fuglefjord
Bygden er omkranset af fjelde på næsten alle sider, kun indsejlingen til bygden bryder billedet lidt, men netop fjorden, sammen med de meget smukke og særprægede fjelde, er lige det ved Fuglefjord, som jeg er faldet for.


Et specielt sted

Min gamle ven fra Sønderjylland blev gift med en pige fra Fuglefjord, så det er den vej rundt, at jeg er kommet så meget i bygden.

Min vens kone fortalte mig om sit helt specielle sted i bygden, hvor hun altid tog hen for at være sig selv. Stedet er lige ved siden af et vandfald. Da jeg og min hustru så stedet, faldt vi pladask for denne perle.

Lige nedenfor vandfaldet er der en kæmpe sten. Stenen er stor nok til, at en person kan ligge på den. Vandet fra vandfaldet løber sammen med andre små elve, lige ved siden af den store sten.

"Håndværkertilbuddet" på havnen i Fuglefjord
Når man så ligger sig på ryggen - oven på stenen - og bare lader tankerne få frit løb til lyden af vandfaldet og elvene, er det til en "musik" med en natur, der slår selv den bedste beroligende musik, der kan opdrives på markedet.


Den færøske slup

I havnen i Fuglefjord ligger/lå der en gammel færøsk slup. Den kunne godt ligne et håndværkertilbud sidst jeg så den, men jeg kan sagtens forstå de mennesker, der vil sætte den i stand, selv om det vil koste en formue.

Biblioteket i Fuglefjord er et rigtig interessant sted
Da jeg boede på Færøerne, sejlede en flot færøsk slup mellem øerne, men mest for det historiske islæt for dette gamle skib.

Engang var jeg til Joansøka (en stor folkefest omkring St. Hans) på Suderø. Et par af mine venner skulle lige ombord for at hilse på besætningen. Selskabet var for godt ombord, så de glemte afsejlingen, og dukkede først op i Thorshavn et par dage efter os andre - idet skibet kun sejler med sejl.

Et af de steder jeg altid kommer til, når jeg besøger Fuglefjord, er biblioteket. Manden, Petur Martin Pedersen, der leder dette sted, ved rigtig meget om Færøerne, og hver gang får vi en sludder om de gode gamle dage, hvor vi har fælles bekendte fra den tid - i form af forfattere og kunstnere. Det er blevet til nogle timer omkring det runde bord i den gamle bygning, hvor der altid er kaffe og småkager til de besøgende.


Varm kilde

Lidt syd for Fuglefjord finder man Færøernes eneste varme kilde. Nu er kilden kun 18 grader varm, da der ikke har været vulkansk aktivitet på Færøerne i millioner af år, derfor bliver det så som så med opvarmningen.

Et andet sted, jeg mange gange tænker tilbage på, er Mykines, som ligger utroligt smukt i Nordatlanten.

En anden af perlerne på Færøerne
Foto: Erik Rudolf og Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar