mandag den 15. december 2014

Færøske billeder

Fra det gamle Thorshavn, tæt på havnen
De, som har været på Færøerne, ved også, hvad de skal se efter, når de går ture i Thorshavn, for her trækker den gamle bydel - og navnlig Tinganes. For mig er det helt sikkert den gamle bydel, der trækker mest, men her har jeg også en hel del minder fra.

En passage fra Tinganes ud til havnen










Den gamle bydel

Jeg havde, dengang jeg boede i Thorshavn, venner som boede i de gamle huse bag ved Thorshavns meget idylliske gamle boghandel.

Der var noget særligt at træde ind i disse gamle bygninger, for selv om flere af dem var ombygget, efter datidens nye målestok, så kunne man godt fornemme, at der her, mellem de gamle trævægge, var der en historie, som ville have været guld værd at få fat i. Historier, der fortalte om den barske tid, der engang var hverdag i dette Nordatlantiske samfund.

Den gamle boghandel i Thorshavn


Kunstnere

I sådan et samfund, kommer man helt automatisk til at tænke over tilværelsen, på en helt anden måde end i det "syddanske rige", derfor er der også en del kunstnere på Færøerne.

Her, ved dette vindue, på Hotel Hafnia i Thorshavn, sad jeg og spiste min 
morgenmad på min første dag på Færøerne, midt i september måned i 1966.
De mange motiver, der findes overalt på Færøerne, har fostret mange kendte malere i tidens løb. Men motiverne, de mange små bygder og de endnu flere indtryk, som påvirker én gør, at samfundet også består af en hel del forfattere. Jeg har været så utrolig heldig, at have hilst på en del af dem i min tid på Einars Prent og Forlag.


En tysk maler

Jeg begyndte da også selv at male i min fritid. På et tidspunkt havde jeg en del færdige billeder, som jeg blev opfordret til at  bidrage med på en udstilling sammen med en tysk kunstmaler, Volker Emanuel Behrens.

Jeg husker den færøske presse kom til stede på udstillingen, hvor vi begge blev rost for vore værker. Jeg fik oven i købet solgt et maleri til det færøske lagting, så helt dårligt gik det da ikke. Den tyske maler døde kort efter, da han ikke kunne tåle kulde, så en dag, da han gik ud i en blæsende kulde, bukkede han under og døde kort efter.

Tjørnuvík, med Risin og Kællingen. Her i solens røde farve i skyer og hav

Tjørnuvík

Tjørnuvík er, ligesom Saxun, noget helt specielt, som ingen turist må køre udenom, når de er kommet til Færøerne.

Ud over, at opleve noget af det smukkeste som Færøerne kan byde på, ser vi også Risin og Kællingen. Det er to store stenstøtter på henholdsvis 68 og 81 meters højde. Stenstøtterne kan også ses fra Eiði på Østerø.

Sagnet fortæller, at kællingen siger til Risin, "Kom lad os trække øerne op mod Island", men ak, de blev overrasket af morgensolen og forvandledes til to stenstøtter. Man kan da også se en sprække i fjeldet bag dem, så de har trukket med en gevaldig kraft - fortæller sagnet videre!

Fuglefjord, her med udsejlingen mod Klaksvík

Fuglefjord

Her tager jeg endnu et tur til Fuglefjord. Billedet er et papirbillede fra omkring 1988, som jeg har scannet ind, men ikke desto mindre, er det et billede jeg holder rigtig meget af.

Vejret var helt klart, den dag Birthe og jeg var på vej mod vandfaldet, da jeg tager dette billede. I dag er der bygget mange flere huse op ad fjeldet til venstre i billedet.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar