mandag den 22. december 2014

Hvid jul på Færøerne

Der er sne på det lille juletræ i Thorshavn
Jeg her lige modtaget en mail fra Thorshavn på Færøerne, med en melding om, at det bliver en hvid jul på de Nordatlantiske øer.

Mailen var fra min gamle ven Jens, som i dag bor i Thorshavn med sin kone Ingibjørg. Som dokumentation for den hvide jul, havde Jens vedhæftet et billede af deres juletræ på terrassen fra deres stuelejlighed på Blómubrekka i Thorshavn.


Vejret på Færøerne

Nu kan jeg godt tvivle lidt på, at julesneen på billedet vil holde til jul, for hvis noget er skiftende på Færøerne, så er det vejret. En vinterdag skulle jeg en tur til bageren, og inden jeg nåede hjem igen, oplevede jeg regn, sne, slud og solskin på samme tur. På samme måde kunne det regne kraftigt på den ene side af fjeldet, mens der på den anden side var fuld sol over fjord og bygd.

Det lidt lune vejr på Færøerne om vinteren skyldes Golfstrømmen, som rammer de stormomsuste øer, derfor oplever man aldrig den hårde frost over længere tid. Sneen, som kan falde i større mængder, kan forsvinde den næste dag på grund af regn, så derfor er snerydning ikke det største erhverv om vinteren. Derimod er snekæder på biler ret udbredt, da der slet ikke bliver ryddet sne.


Julehilsen fra Bornholm

Med dette indlæg, sender jeg en varm julehilsen til alle mine venner og bekendte på Færøerne, med håb om et glædeligt og lykkebringende nytår :)

Udsigt over Thorshavn
Foto: Jens S. Holm og Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar