søndag den 7. december 2014

Julemarked i Allinge

Kirken på Kirketorvet i Allinge
I går var vi en tur på julemarked i Allinge. Nu gør vi ikke helt det samme på Nordlandet, som f.eks i Rønne og Aakirkeby, hvor julen og juleudsmykningen er i en helt anden liga.

Det var netavisen bornholm.nu der havde lanceret, at juleaktiviteterne i Allinge ville toppe med mange arrangementer i går lørdag, hvilket var henvendt til både børn og voksne.

Den gamle Borgerskole på Kirketorvet i Allinge











Masser af juleaktivitet

Nu er alt jo relativt, så det med "masser af juleaktivitet", som netavisen beskrev, skal bestemt tages med et gran salt (hvilket oversættes til, at man skal forholde sig skeptisk til beskrivelsen), for Allinge lignede helt sig selv, så der var ikke lige umiddelbart noget, der smagte af "masser af juleaktivitet".

Men jeg havde da taget mit kamera med, i tilfælde af det kunne bruges her på bloggen. Og det kunne det bestemt

Juletræet i den tidligere Borgerskole
Der var en del juleting på markedet, men ikke så mange kunder


















Borgerskolens gamle klokke



Borgerskolen i Allinge

Det er altid noget særligt, at komme ind i en af de gamle skoler, som i dag har et helt andet virke i samfundet, for jeg tænker mig altid tilbage til "de gode gamle dage", hvor jeg kan fornemme børn og lærer med al den aktivitet, der har været indenfor de rammer, jeg har bevæget mig ind i. Jeg havde det akkurat på samme måde, da jeg sidste år var på kursus i Borgerskolen i Svaneke, som i dag fungerer som bibliotek.

I Borgerskolen i Allinge befinder sig nu Kærnehuset, et fritidshus der også fungerer som medborgerhus, og det var lige her, at de mange juleaktiviteter fandt sted. Den gamle Borgerskole ligger lige overfor kirken på Kirketorvet.

Der var opstillet en del borde, som kunne gøre det ud for små stande, hvor der blev solgt husflid m.v. som havde en relation til julen. Der var rigtig mange strikkevarer, men også juledekorationer i alle mulige afskygninger. Nu er julen også til den søde tand, og den slags varer var også godt repræsenteret på de små borde. I køkkenet kunne jeg lugte æbleskiver og kaffe, så der var dømt julehygge i den gamle Borgerskole.

Der var gang i strikkevarerne og andre
juleudsmykninger af enhver art

Børn på loftet

Børnene måtte en tur på loftet for at blive aktiveret













Der var ikke så mange børn omkring boderne, men det var der en årsag til, da aktiviteterne for børn med juleklip var på loftet, så vi lod ungerne more sig uden vor forstyrren.

Nu er der nok en eller anden vittig person, der vil sige, at jeg slet ikke kan lave juleklip, for det kan vore børn godt modbevise. Men jeg ved også, at børn helst selv vil bruge papir, saks og lim uden de voksnes store indblanding.

Bolcher og andet godt, var bestemt ikke blevet glemt

Andre juleaktiviteter

Superbrugsen, længere nede ad gaden, havde smagsprøver af bornholmske specialiteter, eller også kunne man få lov til at pynte sin egen julekage ved bageren. Et rigtigt godt påfund.

Allinge Kirke kunne byde på koncert, hvor Musikskolens Symfoni Orkester stod for underholdningen. Og det er bestemt ikke noget lille orkester, for det består af 40 medlemmer.

Og så var der naturligvis det traditionelle julebanko i turistforeningens lokaler - med præmier som juleænder og ditto chokolade - og en masse sponsererede gaver/præmier.

Hele arrangementet sluttede af kl. 17:00 på Kirkepladsen - med et ildshow! Men der var vi to gamle forlængst kørt hjem til Tejn

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar