tirsdag den 13. januar 2015

Regnbue over Gudhjem

Endnu engang har jeg modtaget meget smukke billeder fra fotografen Joel Andersen. Men denne gang har han også sendt et billede med fra Gudhjem, et billede, der dokumenterer, at det ikke altid er solen, der er det som gør Gudhjem til noget særligt, for denne regnbue kan i den grad godt konkurrere om "en plads i solen"!

Gudhjem er andet end "Sol over Gudhjem", hvilket Joel Andersen dokumenterer med dette meget smukke billede

Ophavsret og brugsret

Med fare for, at siden "Bornholm - Velkommen til oplevelsernes ø", også tager dette billede som deres eget - og profilerer sig på det, har jeg alligevel valgt at give dette billede den første plads på indlægget. Det er dog stadig Joel Andersen, som har ophavsretten til billedet, jeg har fået brugsretten.


Hættemågedyk i tre tempi - et flot billede i bevægelse
Hættemåger

Det kan godt være lidt forvirrende at se en hættemåge uden hætte, men om vinteren er hætten erstattet med en mørk øreplet, hvor den om sommeren har den kendte mørke hætte på hovedet.

Lidt underligt, at tage hætten af om vinteren - ikk?

Jeg har kendt til mange måger i min tid, og navnlig på Færøerne, hvor vi - når vi var på fiskeri - kunne finde på, at skyde et par rider, hvis vi manglede madding. Stormmågen, var en af de måger, jeg beundrede mest på de kanter af Atlanten.

Hættemåge, bemærk den mørke plet på siden af hovedet










Dog jeg vil godt tilstå, at hættemågen hører til de mere smukke fugle i den kategori. Derfor er det lidt synd, at hættemågen er på retur i Danmark, selv om den endnu er ret almindeligt i naturen.

Om sommeren tager den sommerdragten på, og her er den ret genkendelig på den meget mørkebrune (næsten sorte) hovedhætte.

En "kaninhættemåge"?

De danske hættemåger trækker mest til Vesteuropa, men der er også eksempler på, at de trækker helt til Nordafrika. De måger, der ankommer til Østesøområdet, kan blive her helt til november, men med de klimatilstande vi har nu, er der mange hættemåger, som også overvintrer i Danmark.

Da hættemågens føde strækker sig fra insekter, orme, fisk og over til ådsler/affald, har den aldrig problemer med at finde føde. Sammen med kragen, er den med til at "rydde op" på vore landeveje af de døde dyr, der bliver kørt ihjel i trafikken.


En krage godt i gang med en "strandoprydning". Her et marsvin i strandkanten
Kragen og mågen

Meget à propos, har Joel Andersen netop fanget mit postulat om disse fugles oprydning.

Her har en måge overtaget resterne af marsvinet - og der er nok at tage af
Når vi så iagttager kragernes "arbejde på landevejene", ser vi også, at fuglene helt har tilvænnet sig bilerne, da de næsten modvilligt flytter sig, når man nærmer sig deres "middagsbord".

På mine mange cykelture er dette syn endnu mere markant, for det er ikke med fuglenes gode vilje, at de flytter sig - kan man godt få opfattelsen af!

Der er altid en ting med Joel Andersens billeder, når jeg modtager dem, de får mig til at tænke på nogle situationer i mit lange liv, så derfor er jeg altid spændt på, hvilke billeder Joel finder på at sende mig hver måned.

Fugle- og marsvinbilleder, får mig til at tænke på Færøerne, og på de kanter kaldte vi at marsvin for en "nyser", da vi altid kunne høre den trække vejret, hver gang den brød vanlinjen.

Billedet af ahornbladet i forandring

Et rigtig godt billede

Her til sidst har fotografen sendt et rigtig godt billede af et ahornblad, der er godt i gang med af blive formuldet.

Lige i denne tid er billedet ret aktuelt, og især med de mange blade vi hele tiden har i haven (det blæser jo en del for tiden), for vi har en del naboer med rigtig mange høje træer.

Foto: Joel Andersen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar