torsdag den 5. februar 2015

En speciel bisættelse

Jørgen Krog
For 50 år siden fulgte vi søskende vor mor til graven. Bare 9 år senere var det vor fars tur til den samme kirkelige handling. En noget ubehagelig oplevelse for fire unge søskende.

I lørdags fulgte vi to brødre vor mellemste bror, Jørgen, til bisættelse i Herning. Vor storesøster kunne desværre ikke komme.

Ved Jørgens bisættelse i Herning
Egentlig havde jeg taget meddelelsen om dødsfaldet ret pænt. Det er jo noget vi må forvente i vor alder, og som dagene nærmede sig bisættelsen af min bror, var der heller ikke noget tegn på, at det skulle være anderledes. Nu er jeg jo også 70 år, så den side af livet måtte jeg have lært - da jeg efterhånden havde deltaget i en del begravelser.

Men jeg vidste inderst inde, at det ikke ville blive let at se Jørgen ligge i kisten. Da jeg stod foran kisten, kom min yngre bror, Peter, hen og tog om mig. Det var næsten for meget. Jeg kvalte sorgen i mig, noget jeg havde "lært" for 50 år siden.

Indrømmet, det lykkedes ikke helt.

Jørgen havde valgt en meget simpel bisættelse. Ingen blomster, for pengene skulle gå til Kræftens bekæmpelse, idet pengene gjorde mere gavn der - havde Jørgen sagt.

Jeg bestilte en flot bårebuket, for jeg så for mit indre en helt nøgen kiste - uden blomster, og det ville vi ikke byde min bror. Heldigvis var der andre, der havde det på samme måde - bl.a. vore tidligere genboer fra Skovlunde, Henning og Birthe Gram.

Der måtte heller ikke være noget efter bisættelsen - men her trådte de efterladte i karakter, for der var mange, der havde et stort behov for at tale sammen efter det pludselige dødsfald. Og jeg var helt enig.

Jørgens søn, Mikkel, holdt en flot tale i kapellet, og formanden for Videbæk Idræts & Fritidscenter sparede bestemt ikke på roserne, over det arbejde Jørgen havde lagt i styrkeløfterafdelingen i Videbæk. Disse taler fortalte i sin helhed om mennesket bag personen Jørgen Krog.

Hvil i fred Jørgen.

Foto: Familien Krog

4 kommentarer:

  1. Flot skrevet. En dag med følelserne i frit spil for mange af de fremmødte, men og en god dag med et smukt farvel til Jørgen.

    Håber vi ses en anden gang under mere glædelige forhold.

    Kh. Linette

    SvarSlet
  2. Så smukt skrevet. Føler med dig. Han er et stort savn i vores famillie. Børnenes Bestefar med stort B...og vores Jørgen. Ja for alle det kendte Jørgen.. Kh Carsten

    SvarSlet
  3. Tak for alle de positive tilbagemeldinger jeg har fået i anledning af ovenstående, både her på bloggen og på Facebook. Alle har varmet mere end jeg kan beskrive med ord.

    Erik Krog

    SvarSlet