tirsdag den 10. februar 2015

Sluppen - et klenodie på Færøerne

Her den dengang kendte slup på Færøerne. Året 1969
Normalt opfattes en slup som et en-mastet sejlskib med én to-delt mast, men den findes også i en anden udgave som på billedet til højre. Selve navnet "Slup" er betegnelsen for riggen.


Fiske- og fragtskib

Som jeg har læst mig til, blev de en-mastet anvendt som fragtskibe, men "mit eksemplar" på billedet, blev også anvendt til havfiskeri ved Island og Grønland fra 1870'erne og op til 1930.

Det siger sig selv, at ved sådanne fisketogter, var mandskabet meget længe væk fra kødgryderne på Færøerne, idet skibet kun sejlede med vindkraft.


En slup under reparation i Fuglefjord
I nyere tid

Da jeg boede på Færøerne, blev "Sluppen" (som den blev kaldt i folkemunde) på billedet (mener det var det eneste eksemplar på det tidspunkt), anvendt til at vises frem ved festlige lejligheder, f.eks. når Kongefamilien var på besøg, eller ved de store sommerfester som foregår skiftevis på flere af øerne.

Jeg husker bl.a. jeg var til Jóansøka på Suderø, hvor to af mine venner gik ombord på "Sluppen" - og faldt i godt selskab.

Pludselig blev de opmærksom på, at skibet gyngede - og ja, skibet var stukket til havs - helt efter planen, og de ankom til Thorshavn to dage senere - for "Sluppen" sejlede da stadig kun for vindkraft.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar