mandag den 23. marts 2015

Billister vs cyklister

En situation fra et motionscykelløb. Rytteren har lov til at køre på landevejen,
hvor billisten læner sig kraftigt op ad en betinget frakendelse af kørekortet.
Lige nu er emnet "Krigen på landevejene" yderst aktuel. Det drejer sig om, kort fortalt, de mange motionscyklister, der cykeltræner på landets landeveje, kontra billisterne.

Der, hvor der ikke er cykelstier, har cyklisterne lov til at cykle på landevejene, men nu er det heller ikke det sagen drejer sig om, men antallet af motionscyklister ved siden af hinanden, som hindrer billisterne i, at komme udenom cyklisterne.

Jeg har efterhånden en del år på bagen, både som billist og som cykelrytter/motionscyklist, så jeg burde kunne se sagen fra begge sider. Og til det vil jeg kun sige, at jeg ikke oplever det som et problem, der hvor jeg færdes, hvilket vil sige her på Bornholm og tidligere i det midtjyske. Derfor tror jeg, at problemet er størst i de københavnske og Nordsjællandske områder.

Som jeg forstår det fra TV, bliver cyklisterne udråbt som de helt store syndere på landevejene, hvor billisterne både råber og kaster genstande efter cyklisterne, hvilket, helt klart, er at gå langt over stregen. I større motionscykelløb, så som Aarhus - København, er der indarbejdet en kultur, hvor cyklisterne tager meget hensyn til billisterne, da der hele tiden bliver råbt om biler for- og bagfra, så feltet trækker sig ind til højre i enkeltkolonne, hvis vejen er ekstra smal.

Dog har jeg oplevet mange gange, at billisterne overhaler på steder, hvor det absolut er forbudt - og meget farligt at overhale.

Denne situation, på videoen, er fra et motionscykelløb, hvor rytterne har ret til at cykle på vejen. Det ses tydeligt, at her er det billisterne, der ikke overholder færdselsloven!

video

Her på Bornholm ser jeg også en del motionscyklister træne på landevejen - hvor der er cykelstier. Disse cyklister er med til at ødelægge vor image i cykelsporten, da træning skal foregå på cykelstier, hvor disse forefindes!

Men - om vinteren, her på Bornholm, bliver der aldrig ryddet for sne på cykelstierne, og så er cyklisten tvunget ud på landevejen, hvor det nu er endnu mere farligt at færdes på grund af is og sne. En lidt paradoks situation for cyklisterne.

Foto og video: Erik Krog

1 kommentar:

  1. Denne kommentar er skrevet af John Kreiner på Facebook: Hvis alle parter overholder færdselsloven, kan der ikke være et problem. Færdselslovens kapitel 7 §49 er meget klar:
    "Særlige regler for cykler
    Cykel må ikke føres ved siden af andet køretøj. Hvor der er tilstrækkelig plads hertil, må to cyklister dog køre ved siden af hinanden, hvis dette kan ske uden fare eller unødig ulempe. Gives der signal til overhaling, må cyklister ikke køre ved siden af hinanden, medmindre færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette. Cykel med tre eller flere hjul må dog aldrig føres ved siden af anden cykel." og jeg må som gammel cykelmand med skam melde, at jeg ofte - helt tilfældige dage - møder "motionsfelter", hvor både tre og fire cyklister kører ved siden af hinanden

    SvarSlet