lørdag den 21. marts 2015

Brugerbetaling på lægehjælp?

Partiet Venstre, har åbent vedkendt sig, at de går ind for brugerbetaling på lægehjælp! Nu er jeg af den mening, at vi allerede betaler til vort sundhedsvæsen gennem skatterne.

Engang betalte vi til lægehjælpen gennem sygekassen, hvilket vel nok er et fremmedord for langt de fleste af den yngre generation. Hvis vi glemte at betale vor sygekasse, så var situationen ikke ligefem god, hvis vi skulle bruge vort sundhedsvæsen - derfor kom sygekassen ind over skatten, så vi alle var dækket ind. Også dem, der ikke havde så meget at gøre med!

Denne model kunne vi som borgere i Danmark være rigtig stolte af.

Nu går bølgerne rigtig højt for tiden - om der skal indføres et bidrag til staten (omkring kr. 100,-), hver gang vi besøger lægen. Det vil helt garanteret medføre, at en del medborgere, som ikke har det store at rutte med (f.eks. pensionister, der kun har folkepensionen), vil springe nogle lægebesøg over, som i værste fald kan koste dem livet. Okay, det vil i disse tilfælde spare staten for udbetaling af omtalte folkepensioner! Lidt barsk sat op - men sandheden.

Vore medier, radio, TV og den skrevne presse, er mere end optaget af spørgsmålet om brugerbetaling, og når jeg hører på de spørgsmål, som bliver stillet af mediernes journalister, så kan jeg godt spørge mig selv om (ja, jeg taler somme tider med mig selv), hvilke ærinder går journalisterne egentlig, for det lyder unægteligt som, at omtalte medier går politikernes ærinder.

Vore folkevalgte på Christiansborg kan bestemt ikke være kede af debatten på vore medier - hvis de er for en brugerbetaling på sundhedsområdet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar