søndag den 1. marts 2015

Cykling er godt for sjælen -

- og mit kolesteroltal ;-)

I går var jeg atter på landevejen på min mountainbike. Efter at have ligget stille - af flere grunde, er det godt at komme ud igen. Når man har min alder, går formen lodret ned, hvis man ikke træner ret meget, og når man så holder helt stille et par måneder, er det næsten som at begynde forfra.


Træning og form

Når jeg skriver næsten, så er det fordi jeg sikkert har en fordel i, at jeg ved, af mange års erfaring, hvordan kroppen har det - og navnlig hvad der kræves, for at komme i form igen. De første par ture kræver, at kroppen restituerer sig, og erfaringen siger mig, at det har kroppen slet ikke nået ved de næste træningsture, så derfor føler man, at formen kun bliver dårligere for hver tur. Den perioden skal bare overstås, for så går det rigtig fremad, så det kan mærkes.


Bagsiden af Domen i Allinge bliver et tilløbsstykke ved næste Folkemøde
Domen

På træningsturen i går kom jeg forbi Domen i Allinge. Domen blev næsten færdig sidste år til Folkemødet - men, for der var et men. På bagsiden af Domen blev det store trappearrangement ikke helt klar, men det er det nu.

Jeg tror dette "finish" bliver et tilløbsstykke for de mange besøgende, der her kan nyde udsigten til Østersøen - og TV 2 studiet, hvis det stadig bliver placeret i forlængelsen?

Folkemødet i år bliver den 11. - 14. juni, så glæd jer allerede nu til en stor folkelig fest med Danmarks førende politikere. Jeg tror, vi kan forvente omkring 100.000 gæster i Allinge i år.

Overalt på Bornholm er der gode motiver, så her måtte jeg
lige af cyklen for at beundre dette spejlbillede i søen.

Masser af motiver

Jeg havde selvfølgelig mit lille Canon G9 kamera med på træningsturen, for jeg kan aldrig vide, hvad jeg render ind i, og så ville jeg ærgre mig over ikke at have mit uundværlige kamera med!

Derfor måtte jeg også af cyklen for at tage et billede af den færdige Dome, og da jeg kort efter kom forbi den lille sø ved Slotslyngen, kunne jeg slet ikke stå for det pragtfulde spejlbillede af træerne i den blanke sø.

På denne årstid plejer søen at være frossen til, men altså ikke i år. Lidt underligt at jeg skriver "plejer" om steder her på Bornholm, men jeg har efterhånden boet her i 11 år, så jeg har lidt at have det i.

Flere træer har måtte lade livet i stormene





Når jeg skriver om de mange gode motiver her på Bornholm, så er der nu kommet en del flere, efter de mange storme som vi har haft på øen. Det er de mange træer, som har måttet lave livet for det orkankraftige vindstød, da de simpelt hen er "faldet omkuld" med roden oven over jorden.

I Døndalen så jeg en del væltede træer, men også i Slotslyngen havde der været "gang i den" - og ikke mindst langs landevejen på Borrelyngvej, som er kystvejen ned mod Hasle.


Cykling er bestemt sundt

I går startede jeg i gråvejr, og jeg bemærkede hurtigt en hel del salt på vejene, hvilket nattens frostvejr havde nødvendiggjort, idet vejene var is glatte i de tidlige morgentimer. Men jeg sluttede dagens træning i solskin, og det gav lige det sidste for en perfekt træningstur. Selv om vejret var vandkoldt, har det  reelt ingen betydning - bare beklædningen er i orden, og det har jeg efterhånden en del erfaring i.

Ud over de mange positive indtryk på cykelturen, så har man rigtig godt af en tur på "rammen", hvilket ikke bare renser godt ud i de små grå hjerneceller, men kolesteroltallet og blodtrykket får også et ekstra tryk nedad! Og på toppen af kransekagen brænder jeg en hel del blodsukker af uden brug af insulin - så det kan jeg vel ikke være helt utilfreds med?

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar