tirsdag den 24. marts 2015

En frisk tur på de bornholmske veje

Et lille stop ved Hammershus, hvor man tydeligt kan se
 udgravningerne for at bestemme borgens nøjagtige alder.
Mit sidste indlæg var om krigen mellem cykelryttere/motionscyklister og billister. Det er synd at sige, at problemer er stort for tiden her på øen, for det er ikke ret mange ryttere jeg møder på træningsturene.


Cykelvejret

I dag, årstiden taget i betragtning, var det er perfekt vejr til cykling. Vinden var bare 4 m/s fra sydvest, og der var hele 6 graders varme i luften, og det bedste var tørvejret.

Om natten havde det været frostvejr, så der var en del salt på vejene, og netop på grund af nattefrosten, valgte jeg at tage cykelturen om eftermiddagen.


Hammershus

Indrømmet, jeg cykler tit vejen forbi Hammershus - og det er der flere grunde til. Hver gang jeg kommer forbi skoven, lige før den gamle borg, kommer jeg til at tænke på de mennesker, der blev likvideret i den skov, lige inden Anden Verdenskrig sluttede.

I dag gjorde tågedisen, over Hammershus, sit bidrag til mystikken på stedet
Nu er det ikke lige det, der får mig den vej, men mystikken, der nærmest klæber til Hammershus, er en rigtig god grund til at tage den i øjesyn - og som jeg har skrevet før, så bliver jeg nok aldrig færdig med den historiske bygning på toppen af Bornholm.

Men det der lokker mig mest, når jeg er på træningstur, er helt sikkert de gode bakker og vejen gennem Slotslyngen der trækker, og så gør det bestemt ikke noget, at den bornholmske natur altid er helt i top - og dette område er bestemt ingen undtagelse.


Blykobbe å og "Skovly"

Blykobbe å, tæt ved "Skovly"
Et andet af det steder jeg gerne kører igennem, er området i skoven ved "Skovly", hvor den smukke Blykobbe å snor sig gennem terrænet

Skiltet ved "Skovly", der får mine tanker hen på 1961
















Blykobbe å snor sig forbi "Skovly"

Netop denne skov er fantastisk smuk, når bøgen springer ud, og det er der bare en måned til, så er der endnu en grund til, at jeg har kameraet med på cykelturen.

Nu har jeg også været på de her kanter i 1961 og 62. Dengang var jeg sammen med et hold cykelryttere fra Lyngby Cycle Club. Vi boede selvfølgelig på campingpladsen ved Galløkken i Rønne.

Vi var unge mennesker, så derfor søgte vi lidt underholdning for vor aldersklasse, og det var grunden til, at vi kom til at kende "Skovly". Jeg kender også "Skovly" under et andet navn fra dengang, men det tager jeg ikke med i dette indlæg.

Vi havde flere underholdende timer på "Skovly", ja endda så meget, at når min gamle ven fra den tid besøger os om sommeren her i Tejn, kommer samtalen meget let hen på tiden på "Skovly" i 1961.

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar