torsdag den 2. april 2015

Bornholm og Nykirke

Nykirke i Nyker på Bornholm
Nykirke - eller rundkirken i Nyker (så er dem udenfor Bornholm også med på, hvad jeg skriver om), er en af de kirker (sammen med Olsker rundkirke) jeg ofte møder på mine cykelture.


Lidt historie

Nykirke er opført i slutningen af 1100-tallet, hvilket der regnes for omkring 1190 til år 1200.

Kirken ligger meget smukt - lige i udkanten af Nyker. Bygningen er ligeledes byens ældste bygning, og når man, som jeg, efterhånden kender Nyker ret godt, kommer det slet ikke bag på mig, at Nykirke er Nyker's største seværdighed.

Det smukke klokketårn til Nykirke
I folkemunde er byen omkring Nykirke blevet til Nyker - som er forklaringen for navnet på byen. Men navnet "Nykirke" snyder lidt, idet man så skulle tro, at kirken er den nyeste af rundkirkerne på Bornholm, hvilket slet ikke er tilfældet!


Nykirke er en gammel kirke

Når man hører navnet "Nykirke", vil det første indtryk altid være, at denne kirke er ny, men i og med, at bygningen er den mest simpleste af rundkirkerne, gør, at kirken meget vel kan være den ældste af Bornholms fire rundkirker.

I kirkerummet er der en kraftig midterpille, der er udsmykket med kalkmalerier fra perioden fra midten af 1200-tallet og op til år 1300. Der var en ret omfattende restaurering af kirken i 1960, hvor bl.a. inventaret blev udskiftet. Også alteret blev fornyet, samt blev gulvet belagt med de meget kendte Hasle klinker.

Nykirke, på en smuk forårsdag i april 2015
Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar