torsdag den 21. maj 2015

I Ekstra Bladet igen

Artiklen fra Ekstra Bladet
For et par dage siden blev jeg ringet op af Ekstra Bladets journalist, Peter Korsgaard. Det var Birthe, der tog telefonen, og da hun fandt ud af, hvem der ringede til mig, kom det uundgåelige spørgsmål til mig, "hvad har du nu skrevet om?"

Nu har jeg ikke været så meget i det politiske på det sidste, så mit svar var bare en let undren, men jeg havde da en svag fornemmelse af, hvad det kunne være. Og min fornemmelse viste sig at være rigtig.


Juletillæg i Ekstra Bladet

For 1½ år siden skrev Ekstra Bladet, i sit juletillæg, en artikel om danskernes forbrug af statiner (og det er kæmpestort), for at få deres kolesteroltal bragt ned på et niveau, hvor de var udenfor livsfare. Det var i denne artikel jeg tonede frem, idet jeg havde droppet mine piller, og selv tog ansvar for at få mit kolesteroltal bragt ned.


Du kan selv gøre noget

Når man, som patient, får kolesteroldæmpende medicin, er man selv nærmest til at konstatere, hvilke bivirkninger man bliver udsat for, da dette er meget forskelligt fra patient til patient.

Derfor skal man ikke bare bevidstløs høre efter lægen, da bivirkningerne kan have ret store konsekvenser for ens helbred. Der står ligeledes i sedlen, som følger med kolesterolpillerne, at hvis man får bivirkninger af medicinen, skal man henvende sig til sin læge - men du skal også selv tage et ansvar!

Jeg ændrede min kost, dog ikke vanvittigt meget, men da jeg er diabetiker, ved jeg fra mine blodsukkermålinger, hvilke fødevarer der får blodsukkeret til at stige, så jeg havde en fordel i at vide, hvilke fødevarer jeg skulle passe på! Men jeg tog min sport (cykling), som et direkte middel til at få bragt mit kolesteroltal bragt ned. I dag véd jeg, at denne satsning er årsagen til, at jeg ikke mere behøver simvastatin - for det er flere år siden jeg droppede de piller!


Opfølgning i Ekstra Bladet

På lørdag kommer der en opfølgning på omtalte juletillæg. Hvordan er det gået med de personer som artiklen dengang omtalte? - og derfor fik jeg den opringning fra Peter Korsgaard fra Ekstra Bladet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar