mandag den 8. juni 2015

Bygning af en carport i Norge

Der var med svært tømmer vi bygger carporten efter
I Norge er der helt andre regler for byggetilladelser, end dem vi har i Danmark.

Vor datter og svigersøn havde søgt om byggetilladelse til en dobbelt carport, hvilket også blev imødekommet af myndighederne - og af naboerne! I Norge skal naboerne nemlig også høres, når man vil bygge en tilbygning til huset, hvilket også gælder bygning af carporte.


Byggetilladelser

I Danmark er der ikke en stram tidsbegrænsning på en byggetilladelse - det er der i Norge. En byggetilladelse gælder kun et begrænset tidsrum, og hvis denne ikke kan overholdes, kan man søge om en udsættelse, hvilket kan opnås - bare ikke hver gang man søger om udsættelse!

Carporten tager form
Den lille familie i Norge havde søgt om udsættelse i det sene efterår, idet vinteren stod lige for døren - og en vinter i Norge er meget anderledes end i Danmark, så tilladelsen blev naturligvis givet - men kun til udgangen af juni 2015!

Grundet meget arbejde og et meget regnfuldt forår, begyndte byggetilladelsen at komme under tidspres, så jeg blev bedt om at komme til Norge for at yde min hjælp til projektet.
Nu havde jeg også givet mit tilsagn som hjælper i cykelløbet Born Fondo i det tidsrum, men når familien kalder, kommer den naturligvis i første række, så jeg tog af sted til Elverum i Norge.


Der blev lige tid til, at tage et billede i haven
Carporte i Danmark og Norge

Jeg havde forestillet mig noget, der mindede om en dansk carport med et mindre forkølet redskabsrum, som vi kender carporte i Danmark, men i Norge tænker de helt anderledes, da de har rigtig meget sne om vinteren, så det var en noget anden konstruktion og stærkere materiale jeg kom ud for.

Nu skulle jeg ikke helt være med til den færdige carport, men kun medvirke til det grove arbejde, så Martin (vor svigersøn), selv kunne gøre resten færdig, så efter en lille uges tid, var jeg atter på vej mod Tejn på Bornholm.

Desværre var vejret meget regnfuldt og koldt i Norge, så ikke alt gik efter planen, men vi nåede da så meget, at det skulle være muligt for Martin, at nå målet inden deadline - hvis ellers vejret arter sig?

Når ikke arbejdsmarkedet kan bruge en pensionists arbejdskraft, så er det godt at familien kan :-)

Foto: Erik Krog og Randi Krog Belseth

Ingen kommentarer:

Send en kommentar