søndag den 14. juni 2015

Kolesterolmedicin eller ej?

Der blev ikke sparet på pladsen i EB vedrørende min erfaring om statiner
Efter at jeg har været i Ekstra Bladet et par gange - i anledning af, at jeg har droppet simvastatin, som er et middel imod forhøjet kolesterol, bliver jeg af og til kontaktet af personer, som gerne vil have et råd fra mig, vedrørende indtagelse af statiner og de mange bivirkninger af medicinen.


Diabetiker

Som de fleste læsere måske ved, er jeg diabetiker, hvilket jeg har skrevet en del om her på bloggen. Dette indebærer, at jeg daglig tager mit blodsukker mindst 6 gange dagligt, så jeg hele tiden er opdateret med denne værdi. Dette er vigtigt i forbindelse med indtagelse af insulin ved spisetid. Dette indebærer, at jeg er helt inde i, hvilket fødevarer, som får blodsukkeret til at stige - og som delvis er skyld i et forhøjet kolesteroltal. Når jeg så kombinerer denne viden med motion, har jeg et rigtig godt værktøj til at regulere kolesteroltallet.


Kontakt din læge

Men jeg kan aldrig vejlede andre i denne "disciplin", for det kræver så meget viden og erfaring i din egen krop, at mit råd altid vil være, at du skal følge lægens råd - og intet andet. At jeg gjorde noget andet, er en helt anden historie, for forskellige faktorer gjorde, at jeg blev tvunget til, at finde en helt anden løsning, og her kom min diabetes mig til hjælp.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar